Voedsel­veiligheid

Met kennispartners en de overheid versterken wij de voedselveiligheidscultuur in de sector en delen kennis, data en inzichten met ketenpartners en stakeholders.

Voedsel­veiligheid
Voedselveiligheid goed gewaarborgd

Van teelt tot aan de consument helpt en ondersteunt GroentenFruit Huis bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit om voedselveiligheid te waarborgen. Samen met kennispartners en de overheid versterken we de voedselveiligheidscultuur van groenten en fruit en verbeteren crisismanagement. We dragen het belang van voedselveiligheid actief uit door het delen van kennis, data en inzichten met ketenpartners en stakeholders.

De consument heeft toegang tot veilige en gezonde groenten en fruit die met de grootste zorgvuldigheid zijn geproduceerd. Iedere ketenschakel in de groente- en fruitsector neemt verantwoordelijkheid. Samen waarborgen zij de voedselveiligheid vanuit een pre-competitieve aanpakt.

Alles over Voedsel­veiligheid
_DSC8205-2.jpg
Toezicht en Controle
Groenten en fruit vormen een belangrijke component van onze dagelijkse maaltijd(en). Keuring en controle zijn belangrijk om de juiste kwaliteit en voedselveiligheid te kunnen waarborgen. In iedere fase van het proces, van productie tot en met verkoop in de retail, worden producten gecontroleerd en gekeurd door bedrijven zelf en door de overheid. Om de verwerking van inkomende goederen te versnellen, te vereenvoudigen en waar mogelijk goedkoper te maken ontwikkelt GroentenFruit Huis...
Lees meer
Website 4.jpg
Vondst verboden middelen
Met regelmaat 'raakt' dit bedrijven in onze sector wanneer vondsten bij import van bijvoorbeeld fruit worden gedaan. Dit brengt serieuze veiligheidsrisico’s voor u en uw medewerkers met zich mee.Wat moet u als importeur doen als u een container openmaakt en er ligt meer dan alleen de bestelde lading in? Met deskundigen van de Nederlandse Douane is dit document opgesteld dat u een handvat reikt om in dergelijke gevallen te handelen.
Lees meer
LD Verpakking paprika -023 web groot.jpg
Risico- en crisismanagement
GroentenFruit Huis werkt samen met andere organisaties - CBL, LTO Nederland en Plantum - in het kernteam crisismanagement. Om vroegtijdig een risico te herkennen en erkennen is goede communicatie en een basis van vertrouwen tussen ketenpartijen nodig. Zo kunnen we bij calamiteiten tijdig en daadkrachtig handelen. Het Kernteam Voedingstuinbouw komt direct in actie bij incidenten en crises die meerdere bedrijven en ketenschakels in de voedingstuinbouw (kunnen) raken en de hele sector schade...
Lees meer
Watermonitor.jpg
Watermonitor
Sectorale watermonitoring door Food Compass GLOBALG.A.P. V5.0 kent een eis waarbij deelnemers een risico inventarisatie van de verschillende herkomsten van water moeten maken die op het bedrijf worden gebruikt. Met medewerking van de waterschappen is een sectorale watermonitoring opgezet om hiermee de producenten te ontzorgen en, minstens zo belangrijk, sectoraal kennis over microbiologische waterkwaliteit en de effecten op het eindproduct op te bouwen. Bij oppervlaktewater (sloot, meer, kanaal, rivier etc.) is...
Lees meer
default.jpg
FytoCompass
FytoCompass brengt bestaande en nieuwe informatie inzichtelijk samen. Incidenteel zijn er uitbraken van quarantaine organismen. Soms wordt maar één ondernemer geraakt, en soms een groter deel van de keten. Land- en tuinbouworganisaties hebben namens de ledenondernemers met hulp van de overheid gewerkt aan een plek waar ondernemers informatie kunnen vinden en voor hun eigen bedrijf een fytosanitaire risico inventarisatie en evaluatie (F-RIE) kunnen maken. Het gebruik van deze F-RIE leidt tot...
Lees meer
Champignon_GroentenFruti Huis (2).jpg
GreenCHAINge
De afgelopen jaren werkten leden van GroentenFruit Huis samen met Wageningen Food & Biobased Research (WUR) aan het project GreenCHAINge. Belangrijkste doel van dit project: intelligentere ketens met een focus op kwaliteitsbeheersing. Inmiddels zijn de resultaten van de zeven deelprojecten gepubliceerd in 35 verschillende factsheets en 18 rapporten. Een schat aan informatie dus die voor iedereen beschikbaar is. Consumenten moeten aanzienlijk meer groenten en fruit consumeren om te voldoen aan de...
Lees meer
Compositie_GroentenFruit Huis (2).jpg
Fresh on Demand
Het project Fresh on Demand richt zich op het verbeteren van kwaliteit in de keten. Om belangstellenden te informeren is een leaflet gemaakt met meer informatie.  Fresh on Demand bestaat uit verschillende deelprojecten zoals het effect van biomarkers op kwaliteit, optimalisatie van containertransport per trein en ontwikkeling van een dynamisch verpakkingsconcept. De leaflet omschrijft kort de inhoud en doelstelling van de 7 afzonderlijke deelprojecten. Wilt u meer lezen over Fresh on Demand en...
Lees meer
Nieuws
Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten
14 februari 2025

Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten

Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn winnaars binnen het gekochte groenteassortiment in 2024. Waar winnaars zijn, zijn meestal ook verliezers. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren minder vaak terug te vinden in de boodschappenkar van de gemiddelde Nederlander. De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van YouGov (voorheen GfK) data.

Snoeptomaat wint nog meer terrein

Met afstand is tomaat de meest gekochte groente. Tomaat nam als koploper verder afstand van de nummer 2 en 3 (ui en komkommer). De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten. De gestegen tomatenverkoop komt vooral op naam van snoeptomaten waarvan de aankoop met zo'n 20% toenam vergeleken met 2023. Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs met 9%. Daarnaast kocht de Nederlander op tomatengebied wat meer pruimtomaten dan voorgaand jaar.

Licht herstel bloemkool

De consumentenaankoop van bloemkool herstelde weer wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Zo kochten Nederlandse huishoudens totaal 7% meer bloemkool, maar hiermee bleef de aankoop nog altijd zo'n 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde overigens wel met een paar procent.

Duurder door lagere productie

Producten als witlof, spruit en asperge noteerden een verkoopdaling door een kleinere productie en hogere prijzen als gevolg. Zo betaalde de Nederlander voor een kilo witlof 20% meer dan een jaar terug. Ook spruiten en asperges waren gemiddeld zo'n 10% duurder. Het percentage kopende huishoudens daalde flink voor deze drie producten.

Komkommer en champignon

Komkommer is zo'n product dat de Nederlander vaak op de automatische piloot in de boodschappenkar legt. In de afgelopen drie jaar is op jaarbasis de consumentenaankoop stabiel gebleven. In 2024 deed de prijs niet veel onder voor die in 2023. Ook champignon is een product waarvan het gekochte volume redelijk stabiel is gebleven. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons lag op een iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024. Dat gaat ook op voor uien.

Selectiever in gemak

De Nederlander is selectiever geworden in de keuze voor gemak. Het belang van prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden voor de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein in het assortiment. Bijna alle ingrediënten in één verpakking om een maaltijd te maken, spreekt de consument enorm aan. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook nog wat toe. Zo kocht 47% van de huishoudens in Nederland in 2024 verspakketten. Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van verspakketten met gesneden groenten toe. Toch viel in 2024 de totale consumentenaankoop van vers gesneden groenten terug. De daling van de lagere aankoop van verse groenten in 2024 komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van gesneden verse groenten. Producten als zakjes gesneden sla en roerbakgroenten waren wat minder vaak terug te vinden in de boodschappentas. In dat opzicht deed de Nederlander in 2024 aan downgrading, ofwel (tijdelijk) wat minder kiezen voor gemak. Het consumentenvertrouwen en de koopkracht zit in 2025 de lift. Dit samen met een afvlakkende inflatie geeft hoop voor een verkoopstijging dit jaar.

Lees bericht
Bekijk meer nieuwsMeer nieuws