Sociaal

We gebruiken onze invloed om werkgelegenheid te bieden, goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden te bieden en mensenrechten te beschermen.

Sociaal
Sociale waarde tot ver over onze landsgrenzen heen

Van teelt tot aan de consument helpt en ondersteunt GroentenFruit Huis bedrijven die actief zijn in de afzet van groente en fruit om een aantrekkelijke werkgever te zijn. We gebruiken onze invloed om werkgelegenheid te bieden, goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden te bieden en mensenrechten te beschermen. We dragen actief bij aan goed werkgeverschap, diversiteit en leefbaar loon in de gehele internationale handelsketen en delen kennis en inzichten met ketenpartners en stakeholders.

Alles over Sociaal
cao logo.png
Cao Groothandel in Groenten en Fruit
Cao Groothandel in Groenten en Fruit: een definitief akkoord is bereikt Een nieuwe cao voor de Groothandel in Groenten en Fruit met een looptijd van 1 juli 2024 tot en met 30 juni 2025 is een feit. De leden van de vakbonden hebben de afgelopen weken kunnen stemmen op het onderhandelingsresultaat waartoe sociale partners (werkgeversvereniging GroentenFruit Huis en de vakbonden FNV Handel, CNV en RMU Werknemers) op 27 juni jl....
Lees meer
Foto's vakblad (1).jpg
Scholing
Sociale partners in de Groothandel in groenten en fruit, die ook de cao afsluiten, hebben het Handel Groeit opgericht. Het Handel Groeit richt zich op zaken die te maken hebben met de ontwikkeling van de branche in het algemeen en de scholing en opleiding van werknemers in het bijzonder. Daar valt ontwikkeling van scholings- en opleidingsprogramma’s onder, die specifiek gericht en bedoeld zijn voor werknemers in de branche. Er zijn cursussen ontwikkeld op het...
Lees meer
Loontabellen.jpg
Loontabellen
Actueel Cao voor de Groothandel in Groenten en Fruit Loontabellen cao Groothandel Groenten en Fruit per 1 januari 2025Loonschaal Participatiewet per 1 juli 2023 De loontabellen per 1 juli 2023 voor de functiegroepen A t/m G vindt u in de cao voor de Groothandel in Groenten en Fruit 1 januari 2023 t/m 30 juni 2024. ArchiefLoontabellen cao Groothandel Groenten en Fruit per 1 juli 2024 Loontabellen per 1 januari 2024...
Lees meer
Seniorenregeling_GroentenFruit Huis.jpg
Seniorenregeling
Download hier de informatiefolder Seniorenregeling in de Groothandel in Groenten en Fruit. Deze folder is bedoeld om uw werknemers te informeren over de inhoud van de regeling, de voorwaarden voor deelname en hoe een werknemer zich kan aanmelden.   Addendum voor de arbeidsovereenkomst Download hier een addendum voor de arbeidsovereenkomst voor werknemers die deel gaan nemen aan de seniorenregeling. 
Lees meer
Risico Inventarisatie & Evaluatie_GroentenFuit_Huis.jpg
Risico Inventarisatie & Evaluatie (RIE)
Handel Groeit heeft in samenwerking met Stigas een actuele branche RI&E ontwikkeld. Op grond van de Arbo wetgeving is iedere werkgever verplicht een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) op te stellen. Hierin worden de risico’s in kaart gebracht waaraan werknemers worden blootgesteld tijdens het werk. In een plan van aanpak worden de maatregelen vastgelegd om de gesignaleerde knelpunten op te heffen of te verminderen. De RI&E is een middel om...
Lees meer
Verpakkingen_GroentenFruit_Huis (6).jpg
Pensioen
Pensioenpremie 2024 (Basis Pensioen Middelloonregeling)  De pensioenparameters bij PGB Pensioenfonds zijn in 2024:  Maximum pensioengevend jaarsalaris € 39.000 (€ 39.000)Franchise € 16.474 (€ 16.474)Maximum pensioengrondslag per jaar € 22.526 (€ 22.526)Opbouwpercentage 1,77% (1,77%)Partnerpensioen/ Nabestaandenpensioen 70% OP (35% opbouwbasis, 35% risicobasis)Pensioenpremie 26,70% (26,95%) Verdeling pensioenpremie In de cao van 1 januari 2019 tot en met 31 mei 2020 was de afspraak gemaakt dat werkgevers, bij transitie naar PGB Pensioenfonds, 0,5% van...
Lees meer
Business Council_GroentenFruit Huis.jpg
Private Aanvulling Derde WW jaar
In het cao akkoord van eind 2017 zijn sociale partners in de sector Groothandel in Groenten en Fruit overeengekomen om de aanvulling van het derde WW-jaar privaat te regelen. Deze aanvulling heet Private Aanvulling WW en/of WGA (‘PAWW’) en is ondergebracht bij Stichting PAWW. Stichting PAWW voert de regeling uit en werkgevers en werknemers nemen hieraan deel via een zogenaamde verzamel-cao. De sector Groothandel Groenten en Fruit valt onder de...
Lees meer
Arbeid_GroentenFruit_Huis (7).jpg
Functiehandboek
In de cao voor de Groothandel in Groenten en Fruit is afgesproken dat bij de indeling van functies gebruik wordt gemaakt van het ORBA®-functiewaarderingssysteem. Dat gebeurt al sinds 2002. In 2020 is door AWVN, in samenwerking met vertegenwoordigers van werkgevers en werknemers, het bestaande functiehandboek geactualiseerd en vernieuwd. Werkgevers en werknemers binnen de sector hebben ook zelf direct bijgedragen aan de hoge kwaliteit van dit nieuwe, geactualiseerde functiehandboek.  Functies zijn...
Lees meer
Arbeid_GroentenFruit_Huis (6).jpg
WGA-regeling
De WGA-regeling uit de cao Groothandel in Groenten en Fruit is ondergebracht bij Centraal Beheer. De premie voor deze collectieve verzekering bedraagt per 1 januari 2025 0,286% (0,286%). De premie wordt berekend over het maximale premieloon werknemersverzekeringen van € 75.865 € 71.628), zonder franchise. Van de premie komt 0,143% (0,143%) voor rekening van de werkgever en 0,143% (0,143%) van de premie wordt ingehouden op het bruto salaris van de werknemer....
Lees meer
Arbeid_GroentenFruit_Huis (4).jpg
Arbocatalogus
Speciaal voor de groente- en fruitsector is er, in samenwerking met Stigas, een Arbocatalogus ontwikkeld. Deze is digitaal beschikbaar gesteld. Handel Groeit heeft de ontwikkeling van deze Arbocatalogus gefaciliteerd en de sociale partners van de cao voor de Groothandel in Groenten en Fruit, te weten GroentenFruit Huis, FNV Handel, CNV Vakmensen en RMU Werknemers, hebben deze Arbocatalogus goedgekeurd. De werkingssfeer van deze catalogus betreft alle werkgevers en werknemers die vallen...
Lees meer
Laptops-aan-tafel.jpg
Geboorte- en ouderschapverlof
Als de partner van een werknemer een kind krijgt, kan hij gebruik maken van geboorte- en/of ouderschapsverlof. Er zijn verschillende mogelijkheden. Hij heeft niet bij elk type verlof recht op (volledige) loondoorbetaling. Kom daar meer over te weten in onze infographic over geboorte- en ouderschapverlof. Bekijk hier de infographic geboorte- en ouderschapverlof.
Lees meer
Nieuws
Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten
14 februari 2025

Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten

Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn winnaars binnen het gekochte groenteassortiment in 2024. Waar winnaars zijn, zijn meestal ook verliezers. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren minder vaak terug te vinden in de boodschappenkar van de gemiddelde Nederlander. De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van YouGov (voorheen GfK) data.

Snoeptomaat wint nog meer terrein

Met afstand is tomaat de meest gekochte groente. Tomaat nam als koploper verder afstand van de nummer 2 en 3 (ui en komkommer). De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten. De gestegen tomatenverkoop komt vooral op naam van snoeptomaten waarvan de aankoop met zo'n 20% toenam vergeleken met 2023. Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs met 9%. Daarnaast kocht de Nederlander op tomatengebied wat meer pruimtomaten dan voorgaand jaar.

Licht herstel bloemkool

De consumentenaankoop van bloemkool herstelde weer wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Zo kochten Nederlandse huishoudens totaal 7% meer bloemkool, maar hiermee bleef de aankoop nog altijd zo'n 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde overigens wel met een paar procent.

Duurder door lagere productie

Producten als witlof, spruit en asperge noteerden een verkoopdaling door een kleinere productie en hogere prijzen als gevolg. Zo betaalde de Nederlander voor een kilo witlof 20% meer dan een jaar terug. Ook spruiten en asperges waren gemiddeld zo'n 10% duurder. Het percentage kopende huishoudens daalde flink voor deze drie producten.

Komkommer en champignon

Komkommer is zo'n product dat de Nederlander vaak op de automatische piloot in de boodschappenkar legt. In de afgelopen drie jaar is op jaarbasis de consumentenaankoop stabiel gebleven. In 2024 deed de prijs niet veel onder voor die in 2023. Ook champignon is een product waarvan het gekochte volume redelijk stabiel is gebleven. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons lag op een iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024. Dat gaat ook op voor uien.

Selectiever in gemak

De Nederlander is selectiever geworden in de keuze voor gemak. Het belang van prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden voor de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein in het assortiment. Bijna alle ingrediënten in één verpakking om een maaltijd te maken, spreekt de consument enorm aan. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook nog wat toe. Zo kocht 47% van de huishoudens in Nederland in 2024 verspakketten. Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van verspakketten met gesneden groenten toe. Toch viel in 2024 de totale consumentenaankoop van vers gesneden groenten terug. De daling van de lagere aankoop van verse groenten in 2024 komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van gesneden verse groenten. Producten als zakjes gesneden sla en roerbakgroenten waren wat minder vaak terug te vinden in de boodschappentas. In dat opzicht deed de Nederlander in 2024 aan downgrading, ofwel (tijdelijk) wat minder kiezen voor gemak. Het consumentenvertrouwen en de koopkracht zit in 2025 de lift. Dit samen met een afvlakkende inflatie geeft hoop voor een verkoopstijging dit jaar.

Lees bericht
Bekijk meer nieuwsMeer nieuws