Duurzaamheid

Iedere schakel in de groente-en fruitketen levert een unieke bijdrage om de duurzaamheid van onze producten te vergroten.

Duurzaamheid
Vooruitstrevend in een duurzaam voedselsysteem

GroentenFruit Huis helpt en ondersteunt bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit om de duurzaamheid van groenten en fruit - van teelt tot en met de consument - te vergroten en duurzame keuzes te stimuleren. We zetten onze innovatiekracht in om oplossingen te bieden voor het klimaat, dragen het belang van duurzaamheid in de gehele keten uit en delen kennis en inzichten met ketenpartners en stakeholders.

Alles over Duurzaamheid
Duurzaamheid (3).jpg
Duurzaamheid op de kaart
Consumenten hechten grote waarde aan duurzaam geteelde producten. Maar de manier waarop groenten en fruit worden verhandeld en of dit gebeurt met respect voor de mens en zijn omgeving zijn zeker zo belangrijk. Al jaren zetten leden van GroentenFruit Huis zich in voor het verduurzamen van productie, verpakken, verhandelen en vervoeren van groenten en fruit.  Samen met partners verduurzamen we de sector: van teler tot bord. Dat doen we met concrete initiatieven op...
Lees meer
Arbeid_GroentenFruit_Huis-(5).jpg
Arbeid en mensenrechten
Goed werkgeverschap vertaalt zich onder andere in de borging van goede omstandigheden voor werknemers en mensenrechten in de hele internationale keten. Veel van de bij GroentenFruit Huis aangesloten leden werken in internationale ketens. Als binnen internationale ketens opererend bedrijf dien je steeds meer bewust te zijn van hoe jouw keten in elkaar zit, welke risico's er spelen en wat je daar aan kan doen. Afnemers vragen om steeds meer informatie...
Lees meer
green-deal.jpg
Green Deal
In mei 2020 publiceerde de Europese Commissie onder leiding van voorzitter Ursula von der Leyen en Eurocommissaris Frans Timmermans de Green Deal. Het 24-pagina's tellende document licht toe welke plannen de nieuwe Europese Commissie wil uitrollen om de Europese Unie te verduurzamen en klimaatverandering tegen te gaan. Het belangrijkste doel van de Europese Commissie is een reductieverlaging van de CO2-uitstoot in 2030 met 55% en een CO2-neutraal Europa in 2050....
Lees meer
gfh-footprint.jpg
Milieu Footprint
De vraag naar duurzaamheidsinformatie stijgt explosief Vanuit meerdere kanten komt er steeds meer interesse naar de manier waarop producten geproduceerd worden, waar ze vandaan komen en hoe duurzaam de producten zijn. Consumenten zijn hier steeds actiever mee bezig, het komt steeds meer terug in wet- en regelgeving. Investeerders en banken stellen in toenemende mate duurzaamheidseisen als voorwaarde voor financiering. Ook retailers willen steeds meer informatie over de duurzaamheid van producten....
Lees meer
planetproof2.jpg
On the way to PlanetProof
‘On the way to PlanetProof’ (PlanetProof) is een certificatieschema voor o.a. plantaardige teelten op het gebied van milieu en is eigendom van Stichting Milieukeur (SMK). PlanetProof is ontstaan na een intensief traject met SMK, NGO’s, supermarkten en sector en is ontwikkeld n.a.v. gesprekken tussen Greenpeace en supermarkten. In deze gesprekken zijn afspraken gemaakt over het aandeel PlanetProof producten in het AGF-schap in meerdere supermarkten. Rol GroentenFruit Huis en Collectieve regeling...
Lees meer
dsc7351.jpg
Transport
Verweven door de groente- en fruitketen gaat een efficiënt transportsysteem van scheepvaart, wegtransport, trein en soms luchtvaart. Dit om de verse producten zo snel en efficiënt mogelijk te leveren aan de consument met de juiste kwaliteit. De transportsector is mede verantwoordelijk voor uitstoot van broeikasgassen in de keten. De groente- en fruitsector werkt met zo efficiënt mogelijke ketens, en de uitdaging is om het logistieke proces zo veel mogelijk te...
Lees meer
groentenfruit-huis-banner-3.jpg
Verpakkingen
Groenten en fruit worden verpakt als dit bijdraagt aan de houdbaarheid en langdurige kwaliteit van het product. Dit voorkomt onder andere voedselverspilling en aantasting van andere producten. Als verpakkingen nodig zijn, wordt er ingezet op recyclebare verpakkingen die zoveel mogelijk homogeen zijn samengesteld voor efficiënt hergebruik van de materialen. De groente- en fruitsector zet in op het gebruik van gerecyclede materialen en inzet van niet fossiele bio-based grondstoffen bij een...
Lees meer
verpakkingen-groentenfruit-huis-1.jpg
Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen
GroentenFruit Huis en Afvalfonds Verpakkingen hebben in juli 2023 een nieuwe raamovereenkomst Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen afgesloten voor 2023 tot en met 2024 voor de groente- en fruitsector. De overeenkomst geldt vanaf 1 januari 2023 en wordt in praktijk toegepast voor de aangifte per 1 april 2024 over de verpakkingen van 2023. Alle bedrijven in de sector die al deelnemen aan de overeenkomst 2020-2022 hoeven zich niet opnieuw aan te melden. Belangrijkste...
Lees meer
compositie-10.jpg
Verspilling & reststromen
Als stakeholder van de Stichting Samen Tegen Voedselverspilling (STV) zet GroentenFruit Huis zich samen met haar leden in om food loss en food waste te voorkomen en verminderen. Voedselverspilling monitor We werken mee aan de doelstelling van STV om de voedselverspilling in de totale voedselketen in Nederland te halveren in 2030. Van elke stakeholder van STV wordt verwacht om reststromen jaarlijks te monitoren. Ook met leden van GroentenFruit Huis is...
Lees meer
Compositie_GroentenFruit-Huis-(5).jpg
CFQ standaard
Common Footprint Quality (CFQ), is de nieuwe kwaliteitsstandaard voor groente- en fruitdozen van golfkarton en massief karton. Deze dozen met het CFQ logo zijn optimaal voor de distributie en het transport van groenten en fruit. "Vergroten van de duurzaamheid stond voorop bij het ontwikkelen van de CFQ standaard. Hierbij is rekening gehouden met zo min mogelijk gebruik van karton, waarbij een maximale stevigheid kan worden gegarandeerd, de meest efficiënte beladingsgraad,...
Lees meer
CSRD.jpg
CSRD
In januari 2023 is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) in werking getreden. De CSRD maakt rapportage op duurzaamheid verplicht voor ondernemingen. In het kader van de European Green Deal is de European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) gevraagd om toekomstige Europese non-financiële rapportagestandaarden op te stellen ter vervanging van de huidige Non-Financial Reporting Directive (NFRD). EFRAG heeft zodoende de European Sustainability Reporting Standards (ESRS) ontwikkeld en gepubliceerd in november...
Lees meer
Nieuws
Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten
14 februari 2025

Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten

Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn winnaars binnen het gekochte groenteassortiment in 2024. Waar winnaars zijn, zijn meestal ook verliezers. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren minder vaak terug te vinden in de boodschappenkar van de gemiddelde Nederlander. De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van YouGov (voorheen GfK) data.

Snoeptomaat wint nog meer terrein

Met afstand is tomaat de meest gekochte groente. Tomaat nam als koploper verder afstand van de nummer 2 en 3 (ui en komkommer). De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten. De gestegen tomatenverkoop komt vooral op naam van snoeptomaten waarvan de aankoop met zo'n 20% toenam vergeleken met 2023. Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs met 9%. Daarnaast kocht de Nederlander op tomatengebied wat meer pruimtomaten dan voorgaand jaar.

Licht herstel bloemkool

De consumentenaankoop van bloemkool herstelde weer wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Zo kochten Nederlandse huishoudens totaal 7% meer bloemkool, maar hiermee bleef de aankoop nog altijd zo'n 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde overigens wel met een paar procent.

Duurder door lagere productie

Producten als witlof, spruit en asperge noteerden een verkoopdaling door een kleinere productie en hogere prijzen als gevolg. Zo betaalde de Nederlander voor een kilo witlof 20% meer dan een jaar terug. Ook spruiten en asperges waren gemiddeld zo'n 10% duurder. Het percentage kopende huishoudens daalde flink voor deze drie producten.

Komkommer en champignon

Komkommer is zo'n product dat de Nederlander vaak op de automatische piloot in de boodschappenkar legt. In de afgelopen drie jaar is op jaarbasis de consumentenaankoop stabiel gebleven. In 2024 deed de prijs niet veel onder voor die in 2023. Ook champignon is een product waarvan het gekochte volume redelijk stabiel is gebleven. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons lag op een iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024. Dat gaat ook op voor uien.

Selectiever in gemak

De Nederlander is selectiever geworden in de keuze voor gemak. Het belang van prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden voor de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein in het assortiment. Bijna alle ingrediënten in één verpakking om een maaltijd te maken, spreekt de consument enorm aan. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook nog wat toe. Zo kocht 47% van de huishoudens in Nederland in 2024 verspakketten. Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van verspakketten met gesneden groenten toe. Toch viel in 2024 de totale consumentenaankoop van vers gesneden groenten terug. De daling van de lagere aankoop van verse groenten in 2024 komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van gesneden verse groenten. Producten als zakjes gesneden sla en roerbakgroenten waren wat minder vaak terug te vinden in de boodschappentas. In dat opzicht deed de Nederlander in 2024 aan downgrading, ofwel (tijdelijk) wat minder kiezen voor gemak. Het consumentenvertrouwen en de koopkracht zit in 2025 de lift. Dit samen met een afvlakkende inflatie geeft hoop voor een verkoopstijging dit jaar.

Lees bericht
Bekijk meer nieuwsMeer nieuws