Markt en Economie

We creëren toegevoegde waarde op het vlak van kwaliteit, een compleet productassortiment, duurzaamheid en eerlijke handelsketens.

Markt en Economie
Innovatie in de waardeketen

Door samenwerking tussen GroentenFruit Huis, innovatieve ondernemers, ketenpartijen, stakeholders en kennisinstellingen pakt de sector de rol als innovator van de waardeketen en vervult een leidende positie in Europa en de wereld. We creëren toegevoegde waarde op het vlak van kwaliteit, (compleet) productassortiment, duurzaamheid en eerlijke handelsketens.

De Nederlandse groente- en fruitsector heeft een unieke positie op het vlak van productie, import en export. Nederlandse telers zijn wereldwijd toonaangevend. Dankzij de havens, Schiphol en fijnmazige logistiek in Europa is de sector wereldspeler en koploper als mondiale agrologistieke hub. De afzet van groenten en fruit vindt primair plaats binnen de interne Europese markt, maar we hebben voor een aantal onderscheidende (Nederlandse) producten ook een sterke wereldwijde positie.

Alles over Markt en Economie
Marktverruiming_GroentenFruit Huis.jpg
Marktverruiming
Nederland is wereldspeler in groenten en fruit! Met een totale omzet van ongeveer €18 miljard (handelswaarde) heeft de Nederlandse groente- en fruitsector een unieke positie op het vlak van productie, import en export. Nederlandse telers zijn wereldwijd toonaangevend. Dankzij de havens, Schiphol en fijnmazige logistiek in Europa is de sector wereldspeler en koploper als mondiale agrologistieke hub. De afzet van groenten en fruit vindt primair plaats binnen de interne Europese...
Lees meer
Tomaten (2).jpg
Wetgeving
De Nederlandse groente- en fruitsector is in staat snel grote volumes producten te verwerken. Dit vraagt om wetgeving die er op afgestemd is om producten zo vers mogelijk bij de consument te krijgen en het logistieke proces met keuringen en controles soepel te laten verlopen. Daarbij hebben we te maken met de wetgeving in Nederland, maar in toenemende mate met Europese wetgeving die wordt bepaald in Brussel. GroentenFruit Huis is een belangrijke...
Lees meer
Europeese Commissie.jpg
EU Controle Verordening
In maart 2017 is de nieuwe Controleverordening gepubliceerd. Dit is een parapluwetgeving waarbij meer dan honderd lagere wetgevingen moeten worden uitgewerkt. Dit totaalpakket moet in december 2019 zijn geïmplementeerd. Belangrijkste wijzigingen zijn de uitbreiding van de scope met integriteit, fraude, plantgezondheid en gebruik gewasbeschermingsmiddelen naast voedselveiligheid.  De Europese Commissie kan bij import minimale controlefrequenties vaststellen onder andere bij residuen en plantgezondheid voor specifieke producten en vanuit bepaalde herkomsten door middel...
Lees meer
Mango_GroentenFruit_Huis.jpg
Wijzigingen EU MRL
GroentenFruit Huis zet haar specialisten en netwerk in om invloed uit te oefenen op regelgeving die nadelige gevolgen heeft voor haar leden. In 2017 bleek dat herberoordeling van de actieve stof thiabendazool en het maximaal toelaatbare residulevel door de EFSA veel impact zou hebben voor de handel in deze producten. Thiabendazool wordt gebruikt in de naoogstbehandeling van mango en zoete aardappel. GroentenFruit Huis heeft bijna 3000 data-analyses voor mango's en ruim 200...
Lees meer
amos-bar-zeev-138099.jpg
Regelgeving plantgezondheid
In 2016 is een compromis bereikt bij de Europese onderhandelingen over de herziening van het fytosanitaire importbeleid, waarbij grote verschillen van inzicht waren tussen de voorstanders van een ‘open’ en een ‘gesloten’ beleid. Nederland heeft hierbij steeds gepleit voor een open fytosanitair importstelsel gebaseerd op feitelijke risico’s met zo min mogelijk impact op de handel. Het compromis is uitgekomen op een strikter regime met als essentie een ‘open’ regime, maar...
Lees meer
_DSC8205-2.jpg
SYN-ERGIE
Met het project SYN-ERGIE slaan 8 projectpartners de handen in elkaar voor efficiënter en duurzamer goederentransport tussen de provincies West-Vlaanderen en Limburg (NL).     Multimodaal transportaanbod  Dagelijks worden grote hoeveelheden goederen en containers vanuit en via de regio’s West-Vlaanderen en Limburg naar het oosten, resp. westen van de Grensregio getransporteerd. Wegens het ontbreken van een concurrentiële dienstverlening via spoor en binnenvaart, gebeurt dit nu hoofdzakelijk via de weg. Door...
Lees meer
Brexit (2).jpg
Brexit
Het Verenigd Koninkrijk (VK) is voor de Nederlandse groente- en fruitsector na Duitsland de belangrijkste exportbestemming. GroentenFruit Huis heeft zich de afgelopen periode op alle fronten gemanifesteerd om de grote belangen van de groente- en fruitsector aan de orde te stellen. Zo is GroentenFruit Huis o.a. betrokken in diverse overlegstructuren, zowel in Nederland als in het Verenigd Koninkrijk.  Meer informatie voor leden Voor leden van GroentenFruit Huis is er meer...
Lees meer
Nieuws
Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten
14 februari 2025

Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten

Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn winnaars binnen het gekochte groenteassortiment in 2024. Waar winnaars zijn, zijn meestal ook verliezers. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren minder vaak terug te vinden in de boodschappenkar van de gemiddelde Nederlander. De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van YouGov (voorheen GfK) data.

Snoeptomaat wint nog meer terrein

Met afstand is tomaat de meest gekochte groente. Tomaat nam als koploper verder afstand van de nummer 2 en 3 (ui en komkommer). De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten. De gestegen tomatenverkoop komt vooral op naam van snoeptomaten waarvan de aankoop met zo'n 20% toenam vergeleken met 2023. Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs met 9%. Daarnaast kocht de Nederlander op tomatengebied wat meer pruimtomaten dan voorgaand jaar.

Licht herstel bloemkool

De consumentenaankoop van bloemkool herstelde weer wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Zo kochten Nederlandse huishoudens totaal 7% meer bloemkool, maar hiermee bleef de aankoop nog altijd zo'n 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde overigens wel met een paar procent.

Duurder door lagere productie

Producten als witlof, spruit en asperge noteerden een verkoopdaling door een kleinere productie en hogere prijzen als gevolg. Zo betaalde de Nederlander voor een kilo witlof 20% meer dan een jaar terug. Ook spruiten en asperges waren gemiddeld zo'n 10% duurder. Het percentage kopende huishoudens daalde flink voor deze drie producten.

Komkommer en champignon

Komkommer is zo'n product dat de Nederlander vaak op de automatische piloot in de boodschappenkar legt. In de afgelopen drie jaar is op jaarbasis de consumentenaankoop stabiel gebleven. In 2024 deed de prijs niet veel onder voor die in 2023. Ook champignon is een product waarvan het gekochte volume redelijk stabiel is gebleven. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons lag op een iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024. Dat gaat ook op voor uien.

Selectiever in gemak

De Nederlander is selectiever geworden in de keuze voor gemak. Het belang van prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden voor de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein in het assortiment. Bijna alle ingrediënten in één verpakking om een maaltijd te maken, spreekt de consument enorm aan. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook nog wat toe. Zo kocht 47% van de huishoudens in Nederland in 2024 verspakketten. Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van verspakketten met gesneden groenten toe. Toch viel in 2024 de totale consumentenaankoop van vers gesneden groenten terug. De daling van de lagere aankoop van verse groenten in 2024 komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van gesneden verse groenten. Producten als zakjes gesneden sla en roerbakgroenten waren wat minder vaak terug te vinden in de boodschappentas. In dat opzicht deed de Nederlander in 2024 aan downgrading, ofwel (tijdelijk) wat minder kiezen voor gemak. Het consumentenvertrouwen en de koopkracht zit in 2025 de lift. Dit samen met een afvlakkende inflatie geeft hoop voor een verkoopstijging dit jaar.

Lees bericht
Bekijk meer nieuwsMeer nieuws