Waar het imago rondom groenten en fruit positief is, moet de kennis rondom groente- en fruitinname verbeterd worden. Vooral jongeren (18-35 jaar) geven aan het eetgedrag te hebben aangepast. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van Markteffect in opdracht van GroentenFruit Huis.
-slot2.jpg)
Hoe denkt de consument over groenten en fruit en is het eetgedrag veranderd? Welke woorden komen er bij je op als je denkt aan groenten en fruit? Dit zijn vragen die GroentenFruit Huis heeft laten onderzoeken via een representatief onderzoek in Nederland onder consumenten van 18 jaar en ouder die (mede-)verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse boodschappen.
Gezond, lekker en vitamines
Kijkend naar het consumentengedrag van Nederlanders omtrent groenten en fruit, zien we dat de overgrote meerderheid het (zeer) belangrijk vindt om gezond te eten (76%). De meeste Nederlandse consumenten typeren gezond eten vooral met het eten van veel groenten en fruit (68%). Dit geldt wat meer voor ouderen (55+) dan voor jongeren (18-35 jaar): 78 procent tegenover 58 procent. Gezond, lekker en vitamines zijn de meeste genoemde spontane reacties als de consument denkt aan groenten en fruit. Slechts 7 procent van alle genoemde associaties zijn als negatief aan te merken. Duur/prijzig voert hierbij de boventoon.
Kennis moet omhoog
Een kwart van de Nederlandse consumenten denkt dagelijks 250 gram groenten of meer te eten. De meeste Nederlanders zeggen zo rond 150 of 200 gram uit te komen. Wat betreft fruit geeft 42 procent aan dagelijks 2 porties te nuttigen. Fruit wordt hiermee sterk overschat. Zo eet volgens de Voedselconsumptiepeiling van het RIVM 19 procent van de volwassenen dagelijks 200 gram of meer fruit (= gelijk aan 2 porties). De dagelijkse aanbeveling van het Voedingscentrum is 250 gram groente en 200 gram (2 porties fruit). Slechts 17 procent kent de aanbevolen hoeveelheid van 250 gram groenten per dag. De meeste consumenten (46%) verwachten dat het 200 gram is. Een kwart denkt dat 150 gram groenten of lager per dag genoeg is.
Consumptie omhoog
Driekwart van de Nederlandse consumenten geeft aan dat de consumptie van groenten en fruit in het afgelopen jaar onveranderd is. 16 procent zegt dat de consumptie is gestegen, terwijl 7 procent aangeeft minder is gaan eten. Per saldo zou dit neerkomen op een iets hogere consumptie in 2025. Dat blijkt ook inderdaad uit de verkoopcijfers die tot nu toe beschikbaar zijn over 2025. De supermarktverkoop en consumptie van groenten en fruit buiten de deur stijgt dit jaar naar verwachting met een paar procent. Dat is zeker gewenst gezien de daling in de afgelopen drie jaar. Voor de kleine groep die in het onderzoek aangeeft minder groenten en fruit is gaan eten, is prijs de belangrijkste reden. Maar ook het snelle bederf, smaakbeleving en het gedoe rond bereiding spelen mee.
Aanbiedingen
Een grote groep geeft aan sterk op aanbiedingen te letten en meer te willen kopen als groenten en fruit betaalbaarder zouden zijn. Ook geeft 22% aan dat campagnes hen stimuleren om meer groenten en fruit te eten. Dit geldt vooral voor de jongere doelgroep. Hier liggen dus duidelijke handvatten voor zowel acties binnen de retail als beleidsmaatregelen. Bovendien kunnen visuele, praktische tips de groente- en fruitinname van de Nederlandse consument mogelijk verhogen.
Jonge kopersgroep
Vooral Nederlanders van 35 jaar en jonger geven aan hun consumptie van groenten en fruit te hebben aangepast. Zo geeft 58 procent aan dat de consumptie gelijk is gebleven, 27 procent ziet een stijging en 13 procent een afname. Drie op de 10 jongeren geeft aan niet te weten hoeveel groenten en fruit ze "moeten" eten en staat open voor acties om een hogere consumptie te stimuleren. De lopende promotiecampagne zachtfruit "Een handje zomer" gericht op jongvolwassenen sluit hier dus mooi op aan.