Gezondheid

De groente- en fruitsector levert een unieke bijdrage om jaarrond gezonde en smaakvolle voeding te produceren voor consumenten in binnen- en buitenland. 

Gezondheid
Gezonde voeding, leefstijl en voedsel-omgeving

GroentenFruit Huis helpt en ondersteunt bedrijven die actief zijn in de afzet van groenten en fruit om de consumptie van groenten en fruit – in lijn met de gestelde richtlijnen – te bevorderen, een gezonde leefstijl te stimuleren en een gezonde voedselomgeving te realiseren. We werken hiervoor samen met onderwijs- en kennisinstellingen, overheden, gezondheidsinstellingen, ondernemers en maatschappelijke organisaties. 

Alles over Gezondheid
Campagnebeeld gele snijbiet.jpg
Kennis en onderzoek
Meer groenten en fruit eten vraagt om een gedragsverandering. Daarom participeert GroentenFruit Huis ook in diverse onderzoeken. Hieronder vindt u een overzicht van de onderzoeken die in de afgelopen jaren zijn afgerond of die op dit moment nog lopen.  Ga voor Kleur Lab Voedsel Educatie Platform Publiek Private Samenwerkingen
Lees meer
Veggipedia website .jpg
Veggipedia
Veggipedia is de onafhankelijke online bron voor informatie over groenten en fruit. De encyclopedie bevat meer dan 500 groente- en fruitsoorten voorzien van waardevolle productinformatie, feiten, weetjes en tips. Van bereiding tot voedingswaarden en van verkrijgbaarheid tot bewaaradvies. Ook bevat Veggipedia overheerlijke recepten met veel groenten en/of fruit als hoofdingrediënt, voorzien van een duidelijke bereidingsinstructie. Zie www.veggipedia.nl voor meer informatie. Daarnaast heeft Veggipedia ook een kennisbank voor professionals. Je kan hier onder...
Lees meer
Publiek Private Samenwerking GroentenFruit Huis.jpg
Publiek Private Samenwerkingen
GroentenFruit Huis levert een bijdrage aan verschillende PPS-en. Hieronder een overzicht van lopende en afgesloten PPS-en vanaf 2017: 2017-2019: PPS Groenten en fruit op school, vanzelfsprekend! Het doel van deze PPS is om te komen tot een bewezen aanpak om de beschikbaarheid van groenten en fruit op school te verhogen.2017-2019: PPS Groene gezonde lunch op school. Deze PPS  is een onderzoek naar concepten voor gezonde schoollunches en de effecten hiervan...
Lees meer
Lunch.jpg
PPS Groene Gezonde Lunch
Het doel van dit onderzoek is stimuleren van gezond eetgedrag van kinderen in de basisschoolleeftijd door het ontwikkelen van een gezonde en betaalbare schoollunch, gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding waarbij rekening gehouden wordt met de wensen van kinderen, ouders, scholen en betrokken sectoren. Na de herfstvakantie in 2018 is er gestart met een pilot van 6 maanden op 3 verschillende basisscholen in Amsterdam, Ede en Vlaardingen. Kinderen in groep...
Lees meer
Vrouw (3).jpg
PPS Groene Gezonde Studenten
Binnen het Groene Gezonde Studenten Onderzoek zal onderzocht worden wat de effecten zijn van het groener en gezonder inrichten van de studieomgeving van MBO, HBO en WO studenten op leefstijl, psychisch, emotioneel, fysiek en cognitief welbevinden. In vier verschillende deelprojecten wordt er gekeken naar de effecten van: het vergroenen van college/ werkgroepruimtes;het vergroenen van studieruimte;het vergroenen van buitenruimte;meer groente en fruit in de studieomgeving. Een van de onderzoeken die in...
Lees meer
School.jpg
PPS Groenten En Fruit Op School Vanzelfsprekend
Groente- en fruitverstrekking is op bijna alle scholen in Nederland een verantwoordelijkheid van de ouders. Uit onderzoek van het EU-Schoolfruit- en groenteprogramma blijkt dat veel scholen na de gratis verstrekkingen verder willen met het laten eten van groente en fruit op school (91%). De overgrote meerderheid van de scholen (84%) vraagt de ouders op vaste dagen groente en fruit mee te geven. In de praktijk blijkt dat ouders lang niet...
Lees meer
Ga voor Kleur Lab_GroentenFruit Huis.jpg
Ga voor Kleur Lab
Meer groenten en fruit eten vraagt om een gedragsverandering. Hoe kan de supermarkt consumenten een duwtje in de juiste richting geven en helpen bij een gedragsverandering? Het Ga voor Kleur Lab is uitgevoerd in opdracht van het toenmalige Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF). In het experiment is het effect van nudging op groenten en fruit onderzocht in een Dirksupermarkt in Den Haag. In 2021 is er een zelfde soort experiment uitgevoerd...
Lees meer
Compositie_GroentenFruit Huis (10).jpg
Voedseleducatie Platform
Het Voedseleducatie Platform is een Publiek-Private Samenwerking waarin overheid, bedrijfsleven, wetenschap, onderwijs en maatschappelijke organisaties samenwerken aan objectieve educatie over voedsel en voeding bij kinderen. Het doel is kinderen voedselvaardig te maken door ze kennis en vaardigheden te leren zodat zij in staat zijn een keuze te maken voor duurzaam voedsel en gezonde voeding. GroentenFruit Huis is een van de partners van het Voedseleducatie Platform.  
Lees meer
Logo-NGFD-2024-groter.png
Groentecongres
Donderdag 10 oktober 2024 Op donderdag 10 oktober, Nationale Groente- en Fruitdag is het zover: het 8e Groentecongres.Dit keer in de vorm van een uniek festival boordevol groenten en fruit, het Vegtival! Laat je inspireren, geniet van alle groenten en fruit en vergroot je kennis en netwerk. Locatie: Koning Willem 1 College, Onderwijsboulevard 3 in 's-Hertogenbosch. U kunt zich hier aanmelden. Wij hopen u graag te zien op donderdag 10...
Lees meer
Nieuws
Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten
14 februari 2025

Tomaat positieve uitschieter binnen lagere consumentenaankoop groenten

Tomaten, bloemkool, broccoli en verspakketten zijn winnaars binnen het gekochte groenteassortiment in 2024. Waar winnaars zijn, zijn meestal ook verliezers. Wortel, sperzieboon, witlof, spruit, asperge en zakjes gesneden sla waren minder vaak terug te vinden in de boodschappenkar van de gemiddelde Nederlander. De totale consumentenaankoop van verse groenten daalde in Nederland vergeleken met voorgaand jaar met 2%. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van YouGov (voorheen GfK) data.

Snoeptomaat wint nog meer terrein

Met afstand is tomaat de meest gekochte groente. Tomaat nam als koploper verder afstand van de nummer 2 en 3 (ui en komkommer). De totale Nederlandse aankoop van tomaten nam met 6% toe vergeleken met 2023. De toename zit vooral in een grotere aankoop per keer. Maar liefst 91% van de Nederlandse huishoudens koopt tomaten. De gestegen tomatenverkoop komt vooral op naam van snoeptomaten waarvan de aankoop met zo'n 20% toenam vergeleken met 2023. Nederlanders kochten grotere hoeveelheden per keer en ook het aantal kopers van snoeptomaten nam in het afgelopen jaar toe. De lagere prijs was ook een aantrekkelijke reden om meer snoeptomaten te kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs met 9%. Daarnaast kocht de Nederlander op tomatengebied wat meer pruimtomaten dan voorgaand jaar.

Licht herstel bloemkool

De consumentenaankoop van bloemkool herstelde weer wat na de flinke daling in 2023 door een klein aanbod. Zo kochten Nederlandse huishoudens totaal 7% meer bloemkool, maar hiermee bleef de aankoop nog altijd zo'n 15% achter op 2022. Het aantal huishoudens dat bloemkool kocht daalde overigens wel met een paar procent.

Duurder door lagere productie

Producten als witlof, spruit en asperge noteerden een verkoopdaling door een kleinere productie en hogere prijzen als gevolg. Zo betaalde de Nederlander voor een kilo witlof 20% meer dan een jaar terug. Ook spruiten en asperges waren gemiddeld zo'n 10% duurder. Het percentage kopende huishoudens daalde flink voor deze drie producten.

Komkommer en champignon

Komkommer is zo'n product dat de Nederlander vaak op de automatische piloot in de boodschappenkar legt. In de afgelopen drie jaar is op jaarbasis de consumentenaankoop stabiel gebleven. In 2024 deed de prijs niet veel onder voor die in 2023. Ook champignon is een product waarvan het gekochte volume redelijk stabiel is gebleven. De gemiddelde prijs voor een bakje champignons lag op een iets lager niveau dan een jaar terug. De aankoop van paprika viel ondanks een prijsdaling wat terug in 2024. Dat gaat ook op voor uien.

Selectiever in gemak

De Nederlander is selectiever geworden in de keuze voor gemak. Het belang van prijs en aanbiedingen is belangrijker geworden voor de keuze tot aankoop van groenten. Verspakketten winnen nog steeds terrein in het assortiment. Bijna alle ingrediënten in één verpakking om een maaltijd te maken, spreekt de consument enorm aan. In 2024 nam de supermarktverkoop van verspakketten in volume uitgedrukt met 6% toe. Het aantal kopers nam ook nog wat toe. Zo kocht 47% van de huishoudens in Nederland in 2024 verspakketten. Binnen de verkoop van verspakketten neemt het belang van verspakketten met gesneden groenten toe. Toch viel in 2024 de totale consumentenaankoop van vers gesneden groenten terug. De daling van de lagere aankoop van verse groenten in 2024 komt dan ook voor een belangrijk deel voor rekening van gesneden verse groenten. Producten als zakjes gesneden sla en roerbakgroenten waren wat minder vaak terug te vinden in de boodschappentas. In dat opzicht deed de Nederlander in 2024 aan downgrading, ofwel (tijdelijk) wat minder kiezen voor gemak. Het consumentenvertrouwen en de koopkracht zit in 2025 de lift. Dit samen met een afvlakkende inflatie geeft hoop voor een verkoopstijging dit jaar.

Lees bericht
Bekijk meer nieuwsMeer nieuws