Terug naar Nieuws
04 juni 2025
Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ verleidt jonge consument met fris concept en slimme middelenmix

Juist nu aardbeien, rode en blauwe bessen, bramen en frambozen op hun zoetst zijn, start vandaag de Europese campagne ‘Een handje zomer’ om jongvolwassenen (18-35 jaar) te verleiden tot het vaker kiezen van zachtfruit. De driejarige campagne zet in op het creëren van herkenbare geluksmomenten met zachtfruit: gezond, makkelijk en lekker.

?
Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ verleidt jonge consument met fris concept en slimme middelenmix

Met een combinatie van socials, influencers en zichtbaarheid op de winkelvloer moet het zomerse gevoel niet te missen zijn in Nederland, België en delen van Duitsland. Op basis van de nulmeting van Markteffect is de ambitie bovendien om dit gevoel te verlengen: van het vroege voorjaar tot diep in de herfst, en zelfs in de winter kunnen consumenten het zomerse gevoel kopen.

Fris concept koppelt gemak aan genieten

Zachtfruit is niet alleen lekker en gezond, maar past ook perfect bij het drukke leven van jonge mensen. Van een snelle snack tot een feestelijk ontbijtje:‘Een handje zomer’ laat zien hoe makkelijk je gezond kunt genieten. De campagne deelt recepten, gezondheidsweetjes en ‘summer moments’ die iedereen herkent.

TikTok, winkelvloer en influencers zorgen voor zichtbaarheid

Op TikTok en META worden paid ads en content getarget op jongvolwassenen. Daarnaast delen content creators hun eigen ‘handje zomer’-moment. Buiten de online wereld is de campagne ook zichtbaar op de winkelvloer en via opvallend promotiemateriaal zoals posters en vlaggen. Zelfs op de online winkelvloer is de campagne aanwezig, zodat het handje zachtfruit direct in het digitale winkelmandje belandt.

Samenwerking in de sector voor duurzame groei

‘Een handje zomer’ is een initiatief van zes toonaangevende Nederlandse organisaties: GroentenFruit Huis, Glastuinbouw Nederland, NFO, ZLTO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. Samen vertegenwoordigen zij meer dan 80% van de Nederlandse zachtfruitproductie.

Met steun van de EU promoten zij duurzaam geteeld Europees fruit en willen ze de afhankelijkheid van import van buiten de EU verkleinen, met oog voor groene teelt, korte ketens en eerlijke arbeidsomstandigheden.

“We willen laten zien dat gezond snacken niet saai of ingewikkeld hoeft te zijn,” zegt Wilco van den Berg, manager Data & Digitalisering bij GroentenFruit Huis. “Zachtfruit is een heerlijk alternatief voor ongezonde snacks en perfect voor het drukke leven van jonge mensen.”

Zachtfruit populair, maar jongvolwassene blijft achter

De Europese zachtfruitmarkt zit in de lift, met blauwe bessen als opvallende stijger. Toch blijft de consumptie onder jongvolwassenen achter. Gemiddeld kopen Nederlanders 4,5 kilo zachtfruit per jaar per hoofd van de bevolking. Dat gewicht kan omhoog: volwassenen eten per dag gemiddeld 130 gram fruit, tegenover de 200 gram aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Kom meer te weten op de website van de campagne

"Een handje zomer" is een initiatief van GroentenFruit Huis, ZLTO, Glastuinbouw Nederland, NFO, Stichting Berry Promotions en Simply the Bes. De campagne wordt gefinancierd vanuit de sector en steun vanuit de Europese Unie onder de vlag van Enjoy it's from Europe. Food Cabinet heeft de campagne ontwikkeld.

Lid worden?

Word lid via de onderstaande link
Klik hier om lid te wordenLid worden