Terug naar Nieuws
19 september 2025
Zachtfruit campagne “Een Handje Zomer” start sterk

Afgelopen zomer was het zover: de start van de driejarige zachtfruit campagne “Een Handje Zomer” in Nederland, België en Duitsland. Met frisse beelden, heldere communicatie en lokale social berichten per land laten we zien dat zachtfruit gezond, lekker en veelzijdig is op elk moment van de dag. En de resultaten van de eerste maanden zijn nu al boven verwachting.

Zachtfruit campagne “Een Handje Zomer” start sterk

Groot bereik via social media

Op Instagram en TikTok werd de campagne massaal bekeken. De campagne uitingen resulteerden in 30.5M weergaven en een uniek bereik van 8.7M mensen. Daarmee is de doelstelling voor bereik voor drie jaar tijd in het eerste jaar al ruim behaald. Opvallend is dat we via de social content creators niet alleen een groot bereik realiseerden, maar de doelgroep ook interesse toonde door de video's op te slaan: inmiddels al meer dan 19.000 keer. Recepten zoals de aardbeien galette en blauwe bessen bars bleken bijzonder populair. Hiermee kwamen de drie campagne-invalshoeken mooi tot leven: gemak (makkelijke toepassingen en recepten), gezond (de voordelen van zachtfruit) en genieten (lekker en inspirerend eten).


Social media challenge en website bezoekers

De campagnewebsite europeanberries.eu trok in dit eerste jaar al meer dan 60.000 bezoekers. Het merendeel kwam uit Duitsland, gevolgd door Nederland en België.

Ook de social challenge, waarbij mensen hun favoriete zachtfruit moment deelden, zorgde voor veel betrokkenheid. In totaal ontvingen we ruim 250 inzendingen, soms inclusief foto's van hun favoriete handje zomer. Vooral in Nederland was de respons hoog, met meer dan 130 inzendingen. Dit leverde niet alleen zichtbaarheid op, maar ook waardevolle input vanuit de doelgroep.

Naast de online resultaten was er ook volop aandacht in print en online media. Zo verschenen er advertorials in de online en print magazines Delicious (NL) en Flair (BE), samen goed voor een bereik van bijna 570.000 consumenten.

Vooruitblik

De campagne ligt na dit eerste jaar al ruim voor op schema. Toch zien we ook waar nog winst te halen is. Zo blijven websitebezoekers vaak maar kort hangen, deed de winactie het vooral in Nederland erg goed en is er nog ruimte om meer mensen organisch te bereiken.

Met die inzichten bouwen we in jaar 2 verder op de drie hoofdthema’s: gemak, genieten en gezond. Daarbij zoeken we de verdieping: vaker herhalen, concretere momenten kiezen (zoals ontbijt of sport) en content creators inzetten die écht aansluiten bij de doelgroep. Ook de zichtbaarheid in de dagelijkse praktijk, richting telers, supermarkten en consumenten, kan de campagne verder versterken.

Kijk opwww.europeanberries.eu en volg de campagne via Instagram of TikTok: @een_handje_zomer (NL) | @une_poignee_dete_handje_zomer (BE) | @eine_handvoll_sommer (DE).

Lid worden?

Word lid via de onderstaande link
Klik hier om lid te wordenLid worden