Terug naar Nieuws
20 juni 2025
Verkoop van snackgroenten groeit flink door

Gezonde snacks zijn hot! De supermarktverkoop in Nederland van tomaten, komkommers en paprika's in snackvariant nam in 2024 met 16 procent toe. Van de drie genoemde producten is snoeptomaat uiteraard de hardloper met een aandeel van bijna 80 procent. Ook snackkomkommer en snackpaprika zijn steeds vaker te vinden in de boodschappenkar. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van Circana supermarktdata.

Verkoop van snackgroenten groeit flink door

Vergelijk snacks/zoetwaren

Nederlanders gaven in 2024 in de supermarkt 4,4 miljard euro uit aan de categorie houdbare snacks/zoetwaren. Dit was 4 procent meer dan een jaar eerder en vertegenwoordigde 9 procent van de totale uitgaven in de supermarkt (€50,5 miljard). Als je hiernaast de verkoop van snackgroenten (tomaat/komkommer/paprika) zet, gaat het nog niet eens om een half procent van de totale supermarktuitgaven in Nederland. Er is dus nog veel te winnen met gezonde snacks.

Meer kopers

Er is positief nieuws. Het aantal kopers van snoeptomaten bereikte in Nederland een nieuw record. Zo kocht 63 procent van de huishoudens in Nederland snoeptomaten, zoals blijkt uit data van YouGov huishoudpanel. Een derde van de tomatenverkoop in de Nederlandse supermarkt komt voor rekening van snoeptomaten. In geldwaarde gaat het bijna om 40 procent. Dieper inzoomend op de aankopen valt op dat er vooral meer per winkelbezoek wordt gekocht. Zo nam het gemiddeld gekochte gewicht per keer met 18 procent toe. Snoeptomaten waren in 2024 gunstiger geprijsd. Zo lag de gemiddelde prijs 9 procent onder die in 2023.

Een kwart toename

In 2024 zijn ruim een kwart meer snackkomkommers langs de kassa gegaan dan een jaar eerder. Bij snoeppaprika's is de verkoopstijging van 12 procent wat minder indrukwekkend, maar ook hierbij zie je van jaar op jaar een toename van de verkoop. Gezinnen met kinderen zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de succesvolle verkoop van snackgroenten. Meer dan de helft van de totale consumentenaankoop van snackkomkommers belandt thuis bij gezinnen met kinderen. Bij snoeptomaten gaat het met 43 procent ook om een hoog aandeel. Hoe makkelijk is het om de kinderen even tussendoor wat gezonds te laten snacken.

Over de grens

Is het eten van snackgroenten ook een hot item buiten Nederland? Jazeker! Bij onze oosterburen maakt de verkoop van snackgroenten dezelfde ontwikkeling door als in Nederland. In 2024 kocht 71 procent van alle huishoudens in Duitsland snoeptomaten. Vergeleken met voorgaand jaar is er op basis van gewicht maar liefst 28 procent meer gekocht. Hierbij moet wel gezegd worden dat de aankoop in 2023 wat lager was dan in voorgaande jaren. De lagere consumentenprijs speelde in 2024 ongetwijfeld een positieve rol op de aankoop door de consument. Gaat het in Nederland vooral om een hoger gewicht per keer, in Duitsland neemt ook duidelijk de aankoopfrequentie toe. Duitse consumenten gaven in 2024 totaal €2 miljard uit aan verse tomaten waarvan ruim een half miljard euro aan snoeptomaten.

Snackgurken

Het winkelmandje in Duitsland was afgelopen jaar vaker gevuld met snackkomkommers. Het gekocht volume steeg met 13 procent naar 38 miljoen kilo waar de Duitse consument bijna €160 miljoen aan uitgaf. In 2019 ging het nog maar om 22 miljoen kilo voor een bedrag van €80 miljoen. Inmiddels wordt snackkomkommer in Duitsland al gekocht door 35 procent van de huishoudens (27% in 2019). De kleine paprikavariant moet het doen met wat minder kopers. Zo werd dit product in het afgelopen jaar gekocht door 2 op de 10 huishoudens waarbij de totale verkoop uitkwam op 6 miljoen kilo. GroentenFruit Huis schaft deze informatie aan bij YouGov die de informatie baseert op een representatief huishoudpanel.

Lid worden?

Word lid via de onderstaande link
Klik hier om lid te wordenLid worden