Bezuinigt de Nederlander op uit eten gaan? Tot en met het derde kwartaal 2023 kocht de horeca- en cateringsector 3 procent minder verse groenten en fruit. De inkoopwaarde lag echter 12 procent hoger dan vorig jaar. Vooral cafetaria's, lunchrooms, cafés en horeca bij sport & recreatie kochten minder groenten en fruit ten opzichte van vorig jaar. Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van Foodstep.
In de eerste drie maanden van 2023 lag de inkoop van verse groenten en fruit nog 14 procent boven die van 2022, maar in de maanden erna viel een terugval te zien. De hoge inflatie speelt hierbij een belangrijke rol. Consumenten zijn selectiever geworden in het bezoeken van horeca en uitgaansgelegenheden. Daarnaast is er sprake van een toenemend aantal faillissementen in de horeca. In het tweede kwartaal van 2023 viel de inkoop van groenten en fruit 6 procent lager uit dan een jaar terug, terwijl deze in het derde kwartaal 12 procent achterbleef. Voor het vierde kwartaal wordt ook uitgegaan van een blijvende druk op volumes.
Sinaasappels en groentemixen
De top-3 meest gekochte groente- en fruitsoorten wordt aangevoerd door sinaasappels. Wel daalde het volume met 7 procent. Naast restaurants zijn lunchrooms belangrijke afnemers voor sinaasappels. Na sinaasappels zijn groentemixen het populairst in de out of home sector. Maar het ging om 7 procent minder dan een jaar terug. De inkoopwaarde steeg met 22 procent wat duidt op een flinke prijsverhoging. Naast restaurants zijn horecazaken bij sport & recreatie belangrijke klanten van groentemixen. Tomaten maken de top-3 compleet. Hiervan is 3 procent meer gekocht in gewicht (12 procent hogere inkoopwaarde). De ronde tomaat doet het nog altijd goed in de horeca gezien het aandeel van 62 procent binnen totaal tomaten.
Restaurant op kop
De restaurantsector is voor de consumptie van groenten en fruit buitenshuis het belangrijkste kanaal. Zo zijn restaurants goed voor een aandeel van 32 procent van het totale ingekochte volume groenten en fruit. Cateraars bij bedrijven volgen met een aandeel van 24 procent. De fastservice (cafetaria's, lunchrooms etc.) staat op de derde plaats, goed voor 12 procent van het totale gekochte volume aan groenten en fruit in de out of home markt.
Tomaat in bedrijfsrestaurant
Restaurants kochten tot en met september bijna 2 procent minder groenten en fruit dan een jaar terug, terwijl cateraars bij bedrijven 5 procent meer groenten en fruit kochten. Vooral cateraars bij grote bedrijven noteerden een stijging. Steeds meer werknemers weten het bedrijfsrestaurant na de coronasluiting weer te vinden. En wat is de meest aangeboden groente- en fruitsoort in het bedrijfsrestaurant? Dat is tomaat, gevolgd door banaan en appel. De inkoop van banaan en appel nam tot en met het derde kwartaal met respectievelijk 13 procent en 11 procent toe.
Vaker uien op bord
Wat is populair bij restaurants? Groentemix, sinaasappel en tomaat zijn de meest gebruikte producten door restaurants. De groentemix viel wat minder in de smaak dit jaar, terwijl er meer sinaasappels zijn gekocht. Ook producten als uien, venkel en champignons zijn meer verwerkt in restaurantkeukens. Bij uien ging het om een toename van 10 procent na een eerdere stijging in 2022. Bijna een kwart van de uien betreft rode uien. Witte champignons noteerden zelfs een stijging van een kwart. Hier stond wel een lichte daling van kastanjechampignon tegenover.
Foodstep baseert de data op transacties van grossiers (zoals Bidfood, Sligro, Makro). Per periode van 4 weken stelt Foodstep de data beschikbaar aan GroentenFruit Huis. Hierdoor is een actueel beeld over de afzet van groenten en fruit in de out of home markt beschikbaar.
Top-5 meest gekochte groenten en fruit door bedrijven in de out of home markt
(jan-sept 2023)
Bron: Foodstep/GroentenFruit Huis
Aandeel in totaal gewicht G&F | |
1. SINAASAPPELS | 12% |
2. GROENTEMIXEN | 12% |
3. TOMATEN | 8% |
4. UIEN | 8% |
5. BANANEN | 5% |