Terug naar Nieuws
19 oktober 2023
Kunstmatige intelligentie (AI) levert AGF sector voordeel op

Online groenten en fruit bestellen is voor veel consumenten een blijvende gewoonte geworden. Voor de komende jaren wordt er in Nederland, weliswaar iets minder hard dan verwacht, een groeiende online markt verwacht. Dit is reden om meer met de digitale generatie en AI aan de slag te gaan. Een andere reden is met hulp van AI je product beter in de markt te zetten. Deze onderwerpen kwamen aan bod op het 3e AGF Marketing Event georganiseerd door NIMA en GroentenFruit Huis.

Kunstmatige intelligentie (AI) levert AGF sector voordeel op

Wat is kunstmatige intelligentie? Er zijn verschillende definities, maar Artificial Intelligence (AI) is de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen, zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit. Het is veelal een verzamelnaam voor applicaties die complexe taken uitvoeren. Roy van Beest van Peax Data hoopt met hulp van datamodellen en - tools meer toe te gaan naar een vraaggestuurde AGF markt. Mens en machine (AI) moeten samenwerken om de markt veel beter in beeld te brengen, aldus Roy tijdens het AGF Marketing Event op 12 oktober met als thema "Inspiratie voor digitale transformatie en AI binnen de AGF-sector".

Data cruciaal

Datasets zijn voor AI cruciaal, want de AI-systemen kunnen alleen voorspellingen doen op basis waarmee ze zijn gevoed. Ook helpen data om marketing campagnes te ontwikkelen. "AI vervangt de professional niet. Maar professionals die werken met AI winnen het van professionals die het niet doen", meldde AI-expert Charida Dorder tijdens het event. Charida is oprichter van de AI Marketing Academie, een onderwijsplatform dat kennis over AI en tools toegankelijk maakt voor iedereen. Niet op buikgevoel, maar op consumentengedrag uit AI onderzoek valt beter een besluit te nemen. Wil je met AI aan de slag, begin klein en bepaal van tevoren je doel!

Digitale generatie

Voor AI binnen marketing is het belangrijk om meer over de digitale generatie te weten. Onder jongeren, ofwel Generatie Z, staat tijdswinst in veel geval bovenaan het wensenlijstje. Dit is echter wel tot op zekere hoogte, zoals Eric Harmsen (GfK) liet zien uit de vele beschikbare data bij GfK. De verkoop van online bestellen van boodschappen zal zeker nog wel groeien in de komende jaren, maar het voorspelde online aandeel binnen Nederlandse supermarkten is bijgesteld van 10 naar 8 procent in 2026 (6,8 procent in 2023).

Gezinnen met kinderen

De verkoop van groenten en fruit bij discounters (Aldi/Lidl) zit in de lift en het aandeel van online bestellen is licht gedaald. Binnen supermarkten is het online aandeel groenten en fruit 7,4 procent. Huishoudens waarbij de kopers 30-50 jaar is (vaak met kinderen) zijn het sterkst oververtegenwoordigd in de online omzet. Deze groep is verantwoordelijk voor meer dan de helft van de totale online aankopen verse groenten en fruit. Online wordt op jaarbasis zo'n €300 miljoen online aan groenten en fruit gekocht. Groenten online (8%) scoort wat beter dan fruit online (6%).

Flitsbezorging over de top?

Is flitsbezorging (zoals Flink, Gorilla, Getir) aan het verdwijnen? Het aantal consumenten dat gebruik maakt van flits is teruggevallen naar het niveau van begin 2022. Meer Nederlanders geven aan flitsbezorging te duur of over de top te vinden. De jongste huishoudens, waarbij de koper tot 30 jaar is, zijn verantwoordelijk voor de helft van de flitsaankopen. De drie toppers binnen flitsbezorging zijn banaan, blauwe bes en spinazie. Toevallig of niet zijn dit juist drie producten die in toenemende mate in smoothies worden toegepast.

Prijzen vergelijken

Nog steeds heeft 1 op de 5 huishoudens het in Nederland overigens financieel zwaar. In juni 2023 gaven wel iets minder huishoudens dan een jaar terug aan dat ze het financieel lastig hebben: 21% t.o.v. 23% (gemiddeld in Europa 37%). Shoppers in Nederland geven duidelijk aan dat ze vaker prijzen vergelijken, het bonbedrag zo laag mogelijk houden en overstappen op goedkopere merken. De helft van de consumenten zegt ook minder weg te gooien en ook bijna de helft zegt vaker een goedkopere winkel te bezoeken. Samen met deze informatie zal Artificial Intelligence een hulpmiddel zijn om succesvolle marketingcampagnes te creëren om de verkoop te verhogen.

Lid worden?

Word lid via de onderstaande link
Klik hier om lid te wordenLid worden