Donderdag 11 en vrijdag 12 oktober jl. waren 25 Hollandse Agri Ladies te gast bij de Ierse Agri Ladies Caroline Keeling, ceo Keelings, Grace Binchy Consumer Insights Specialist bij de Irish Food Board en Cathriona Hallahan, Managing Director Ireland Microsoft. De kracht van een waardevol netwerk in combinatie met interessante content en Ierse gastvrijheid bleken een succesformule. De trip is georganiseerd door GroentenFruit Huis in samenwerking met Keelings Solutions.
Slechts 36 uur tussen vertrek en aankomst. “Het lijkt of we veel langer onderweg zijn geweest”, luidde de veelgehoorde opmerking. Dat krijg je als je in zo’n beperkte tijd zoveel verschillende indrukken opdoet, nieuwe informatie te verwerken krijgt en verschillende plaatsen bezoekt.
Onder elkaar Tien jaar geleden werd de eerste Agri Ladies bijeenkomst gehouden. Een excursie naar Jumbo Supermarkt. Opvallend aan de eerste opkomst waren het extreem lage percentage no-show en de goede onderlinge sfeer. En hoewel alle Agri Ladies hun mannetje staan in het werkveld, is af en toe een bijeenkomst met agri-vrouwen onder elkaar voor herhaling vatbaar. Vandaar dat afgelopen week de jubileum-editie plaatsvond met excursies naar Keelings, Tesco’s Ballymun Distributiecentrum, Board Bia en Microsoft Ireland. Dit interessante programma is tot stand gekomen dankzij de nauwe samenwerking met Rick Rebergen, Business Improvement Manager van Keelings Solutions in Nederland, Shay Cloherty, International Sales and Marketing Manager at Keelings Solutions en de goede contacten van Keelings met Tesco, Board Bia en Microsoft.
Inzicht in cijfers
‘Strawberrywoman’, luidt de bijnaam van Caroline Keeling van het bijna gelijknamige familiebedrijf uit Ierland. Keelings is gespecialiseerd in de productie en verkoop van zachtfruit, maar heeft het assortiment daarnaast uitgebreid met ander fruit en vruchtgroenten. “Mijn opa startte het bedrijf in 1937 en sindsdien hebben we steeds stappen gemaakt als familiebedrijf. Mijn grootouders behoorde tot de ‘early adapters’ van moderne technologieën uit de Hollandse glastuinbouw”, zegt Caroline Keeling. Een van de stappen die Keelings nam was de ontwikkeling van eigen software om beter inzicht te krijgen in de dagelijkse resultaten. “De kracht van deze software, die wordt vermarkt vanuit Keelings Solutions, is volledig gebaseerd op kennis van de sector. Het biedt een oplossing voor inzicht in kosten, prijzen, voorraden en nog veel meer. Van overzicht aan het einde van het seizoen, zijn we ontwikkeld naar dagelijks inzicht in cijfers die helpen bij het nemen van beslissingen en aansturen van het bedrijf. Dankzij dit inzicht gaat 80 procent van de discussies tegenwoordig over de toekomst.” Keelings heeft 2300 medewerkers, een omzet van 35 miljoen euro Iers product en heeft medewerkers in Ierland, Holland, Frankrijk, Spanje, Uk en China. Het merk Keelings staat op de derde plaats in de Ierse Band Pulse Score. De producten van Keelings worden verkocht in 12 landen waaronder Frankrijk, Hong Kong en het UK.
Altijd beschikbaar
Sinds de komst van Tesco naar Ierland heeft Keelings een contract met Tesco voor het uitvoeren van de werkzaamheden in het Ballymum Distributioncenter. In totaal 325 medewerkers laten hier wekelijks 1 miljoen dozen product door hun handen gaan en beleveren 150 winkels per week in een straal van 400 kilometer. De producten zijn verdeeld over vers en diepvries. De winkels houden de voorraad bij voorkeur zo klein mogelijk. De filosofie van Tesco is altijd alles beschikbaar te hebben voor de consument in diverse types, variëteiten en gewichten. “Dat vraagt veel van ons als distributiecentrum”, aldus General Manager Damien Pendergast.
Consumenten Insights
Om meer te weten te komen over consumentengedrag bezochten de Agri Ladies de Irish Food Board, Board Bia. Met een jaarlijks budget van 78 miljoen euro bestaande uit voornamelijk geld van de overheid, bijdragen van producenten en inkomsten voor geleverde diensten, heeft Board Bia een aanzienlijk budget om merken te ontwikkelen, producenten te ondersteunen bij hun marketing en consumentenonderzoek te doen. En dat was goed te merken. Grace Binchy, specialist Consumer Insights, gaf een presentatie die klonk als een klok. “Goede beslissingen zijn gebaseerd op goede informatie”, zo stak zij van wal. Daarvoor liet Board Bia onderzoeksbureau Kantar kwantitatief onderzoek verrichten onder 32.800 consumenten uit diverse landen. Dit leidde tot vijf overall trends: Engaging Experiences, consumenten hechte waarde aan het beleven van bijzondere gebeurtenissen en willen die delen met anderen. Bij Responsible Living draait het om een positieve impact op de omgeving en het milieu. Health en Wellbeing gaat om de wens van de consument om eten en drinken dat bijdraagt aan een goede gezondheid. De trend Fuller Lives heeft te maken met het verlangen van de consument om de beschikbare tijd zo productief en sociaal als mogelijk is te benutten. De vijfde trend, Community & Identity draait om uniciteit en creativiteit. Hier kunnen merken op inspelen.
‘Empower every person’
Tenslotte werd de Agri Ladies ook nog een blik gegund in het nieuwe pand van Microsoft Ireland. Hier stond een driekoppig team klaar om meer te vertellen over de missie van Microsoft en de omslag die het bedrijf de afgelopen vijf jaar heeft gemaakt. “Vijf jaar geleden stonden we voor de enorme uitdaging om tweeduizend werknemers onder te brengen in 1 gebouw”, zegt Mangaging Director Cathriona Hallahan. Sinds 1 december 2017 is iedereen daadwerkelijk gehuisvest in het moderne en bijzonder sfeervolle pand van Microsoft. De missie van Microsoft: ‘Empower every person and every organisation on the planet to achieve more’. Daarvoor wil Microsoft de randvoorwaarden leveren. Zo wordt er onder andere geïnvesteerd in de jeugd. Microsoft realiseerde de zogenaamde Dream Space. Een ruimte waar scholieren in de leeftijd van 9-11 en 15-jarigen worden uitgenodigd en uitgedaagd innovatieve ideeën te bedenken. Sinds april dit jaar heeft Microsoft al vierduizend scholieren te gast gehad. De investering voor de ruimte, de inrichting en bijbehorend personeel bedroeg vijf miljoen euro. Na Hallahan volgden presentaties van John McCormack, verantwoordelijk voor sales en Paul Farnan, specialist in de agrarische sector.
Agri Ladies netwerk
Agri Ladies bijeenkomsten worden georganiseerd door GroentenFruit Huis, meestal in samenwerking met een bedrijf uit de sector. Het is een vrijblijvend netwerk van vrouwen die werkzaam zijn in de agri-sector. De groep komt ongeveer één maal per jaar bij elkaar volgens de vaste formule: inhoud in combinatie met netwerken. Meer informatie: Wilma van den Oever