In 2023 waren we gemiddeld 12 procent meer kwijt aan voeding. Met prijsstijgingen van gemiddeld 7 procent is de prijsstijging voor groenten en fruit relatief beperkt vergeleken met andere versgroepen. Nederlandse consumenten kochten in 2023 gemiddeld 3 procent minder verse groenten en fruit dan in 2022. Ze aten minder groenten en fruit thuis en in de horeca en kochten minder online.
Iedereen heeft de prijsstijging voor boodschappen afgelopen jaar gevoeld. De gemiddelde consumentenprijs voor voeding nam, vergeleken met 2022, volgens het CBS met 12 procent toe. Voor een kilo verse groenten en fruit telde de consument daadwerkelijk gemiddeld 7 procent meer neer.
Verspakket onverminderd populair
Het verspakket wint nog steeds aan populariteit op de groente- en fruitafdeling. Zes procent meer kopers koos voor deze maaltijdoplossing met basisingrediënten voor een complete maaltijd. In totaal ging er 13 procent meer gewicht aan verspakketten langs de kassa. Consumenten betaalden daar 10 procent per kilo meer voor dan een jaar eerder. Consumenten willen graag ontzorgd worden in de dagelijkse keuze: 'Wat eten we vandaag?'. Het verspakket speelt hierop in. Maar ook talloze receptenwebsites, huismagazines van supermarkten en groente- en fruitdatabank Veggipedia.nl.
Consument betaalt voor gemak
Over het algemeen viel de consumptie zowel thuis (-3%) als buitenshuis (-4%) wat terug, zoals blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data van GfK en Foodstep. Wel kiezen consumenten nog altijd voor gemak. De verkoop van gesneden verse groenten daalde, met 2 procent, minder hard dan die van onbewerkte groenten (-4%). In totaal werd 35 procent van de totale uitgaven binnen de categorie verse groenten, besteed aan gesneden groenten. Voor fruit pakte de consument wel vaker zelf het mes.
Meer groenten en fruit in bedrijfsrestaurants
In 2023 kocht de horeca- en cateringsector in Nederland 4 procent minder verse groenten en fruit. De inkoopwaarde lag echter 11 procent hoger dan in 2022. Ook horeca en catering merkten de gevolgen van de gestegen prijzen. Vooral cafetaria's, lunchrooms en horeca bij sport & recreatie verwerkten minder groenten en fruit. Restaurants serveerden 2 procent minder. Bedrijven gaan vaker op de gezonde toer. Cateraars bij bedrijven boden 3 procent meer groenten en fruit aan. Cateraars zijn steeds bewuster bezig om hun footprint te verlagen door meer plantaardige producten aan te bieden.
Aandeel online stabiel op 7 procent
Nederlanders bestelden vergeleken met een jaar eerder 5 procent minder groenten en fruit online. Deze daling komt vooral voor rekening van kopers die af en toe online bestellen. Het aandeel van online bestellingen in de totale uitgaven van verse groenten en fruit bleef stabiel op 7 procent.
De dalende consumptie is een slechte ontwikkeling. Gemiddeld eten we als Nederlandse consument bij lange na niet de dagelijks aanbevolen hoeveelheden groenten en fruit van respectievelijk 250 en 200 gram. We blijven steken op 153 gram groenten en 135 gram fruit gemiddeld. De hoop is gevestigd op het nieuwe kabinet om haast te maken met nieuwe maatregelen die bijdragen aan een gezonde en duurzame voedselomgeving en daarmee aan een hogere consumptie van groenten en fruit.