Op donderdag 20 april is het zover: het tweede GroentenFruit Huis congres. De plek om andere vakgenoten te ontmoeten tijdens een inspirerende dag met een interessant plenair programma en een ruime keuze uit verschillende workshops. Je bepaalt dus zelf hoe deze dag eruit ziet.


Workshop ronde 1

Gezondheid: Wavemakers - verbinders tussen water, voedsel en een gezonde leefstijl

Muhammet Bilgic, Wavemakers
Wavemakers United is een community van studenten, young-professionals en topsporters - allen met een passie voor water. Wij geloven in een wereld waarin de volgende generatie de inspiratie- en innovatiebron is voor en werk maakt van, de echte duurzame verandering op gebied van water, voeding en energie. Het is onze missie om jongeren met een passie voor water, voeding en energie bij elkaar te brengen in een steeds groeiende nationale en internationale community. GroentenFruit Huis en Wavemakers United werken actief samen met als doel om gezonde voeding en gezond leven te stimuleren. Door sport aan wetenschap te koppelen maken we veel impact en hebben we een maximaal bereik onder alle leeftijden. Nieuw leiderschap toont opnieuw gezond perspectief voor maatschappij en markt! Om dat te bereiken zijn we op zoek naar ambassadeurs die in samenwerking met topsporters/ toekomstige Olympiërs deze gezonde leefstijl willen uitdragen. Wij zoeken 10 jonge ambassadeurs uit de groente- en fruitsector. Dus heb je interesse, dan zien we je graag tijdens deze workshop!

Duurzaamheid: Sociale duurzaamheid via de "Basket of Social Standards"

Coen Frederiks, Initiatief Duurzame Handel
De SIFAV "basket of social standards" is een selectie van standaarden die door SIFAV zijn getest op bepaalde normen en worden beschouwd als hoogstaande standaarden voor het waarborgen van sociale duurzaamheid. SIFAV leden hebben zich gecommiteerd aan het sourcen van ten minste 90% van al hun volume onder standaarden in het mandje. Op deze manier promoten SIFAV leden verificatie van werk omstandigheden terwijl duplicatie wordt voorkomen. 

Markt & economie: Kansen en risico's bij internationaal zakendoen

Edwin Strijk, Rabobank
Nederlandse bedrijven zijn van oudsher sterk internationaal georiënteerd. Ongeveer een derde van het inkomen van Nederland (BBP) wordt verdiend door handel met het buitenland. Zowel in de handel als dienstverlening worden buitenlandse markten aangeboord. Dit biedt veel kansen. Tegelijkertijd zijn er vanuit verschillende invalshoeken risico's om rekening mee te houden. Tijdens deze workshop gaat Edwin Strijk in op de verschillende geografische risico's, 'transparant betalingsverkeer' en maatregelen om risico's te beperken. Hoe detecteert u 'red flags' en hoe kunnen de verschillende afdelingen binnen uw bedrijf hierin samenwerken?

Sociaal: HR: Fit for the future? HRM en de toekomst van werk

Brigitte Kroon, Tilburg University
In het afgelopen half jaar is met experts en bedrijven in de sector onderzocht hoe het personeelsbeleid in de (nabije) toekomst er in de sector uit moet zien, gegeven aanstaande veranderingen in data, technologie, duurzaamheid, vergrijzing en arbeidsmarkt. In de workshop wordt een overzicht gegeven van de veranderingen, en wordt er ingegaan op alle (HR) initiatieven die zijn opgehaald bij bedrijven. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan wat volgens HR professionals uit de sector nodig is in de HR-functie en de sectororganisaties om ondernemingen te ondersteunen bij het realiseren van een passend personeelsbestand dat 'fit' is voor de toekomst.

Voedselveiligheid: De dag die je wist dat zou komen: crisis!

Geert Pinxterhuis, P & Co
Een crisis zet je bedrijfsvoering op de kop of luidt zelfs het einde van het bedrijf in. We weten het wel, je kunt er maar beter op voorbereid zijn. Zeker omdat we werken met verse eetwaar en bij mensenwerk een fout zo maar is gemaakt. Als er al een draaiboek is, ligt het vaak onder in de la. Of kennis van de crisisaanpak verliet nou net met die ene medewerker het bedrijf. In deze workshop praktische tips ter voorbereiding op de dag die gaat komen.

Marktinformatie: Grote inhaalslag groenten en fruit horeca Nederland

Loes Smits, Foodstep
Loes Smits is al 20 jaar actief in de food wereld en sinds 6 jaar werkzaam bij Foodstep. In 2022 kochten horeca- en cateringbedrijven in Nederland 61 procent meer verse groenten en fruit dan een jaar eerder. Door corona waren veel deuren in een groot deel van 2021 gesloten. De sector heeft de weg omhoog weer gevonden. De inkoop van verse groenten was in 2022 zelfs hoger dan voor corona! Hoe zien de ontwikkelingen eruit en wat zijn de verwachtingen? Gedurende de workshop zal de markt in cijfers worden getoond. Totale food markt, foodservice specifiek, aandeel groenten en fruit en de ontwikkeling afgezet tegen de markt en verdieping in groenten en fruit.