GroentenFruit Huis

Gesneden groenten en verspakketten omarmd door consument

Geplaatst op 8 januari 2020

In 2019 kochten Nederlanders 2 procent meer verse groenten en fruit. De groei wordt vooral gedreven door gesneden verse groenten en verspakketten. Vooral het verspakket, dat een complete maaltijdoplossing biedt, heeft met een groei van bijna 40 procent het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen.

Verspakketten worden inmiddels door één op de drie huishoudens gekocht en zijn vrijwel bij iedere supermarkt te koop. Deze pakketten maken het makkelijker om voldoende groenten te eten en dragen bij aan de gezonde keuze. Verder grijpen consumenten steeds vaker naar een zakje met voorgesneden verse groenten. Binnen de totale supermarktomzet verse groenten, heeft de categorie gesneden verse groenten een aandeel van 43 procent.

Consument betaalt voor gemak 

Ondanks de BTW verhoging stopte de Nederlandse consument in 2019 vaker groenten en fruit in het winkelwagentje dan in 2018. In totaal nam het gekochte volume verse groenten en fruit met twee procent toe. Dat blijkt uit consumentendata die GroentenFruit Huis heeft aangekocht bij GfK. De consument betaalde gemiddeld vier procent meer voor een kilo verse groenten ten opzichte van 2018, terwijl de kiloprijs van vers fruit één procent daalde. Uit het feit dat de verkoop van gesneden groenten is gestegen blijkt dat de consument bereid is om te betalen voor gemak. Factoren zoals het weer beïnvloeden de productie en daarmee de prijs. Zo was de prijs van een kilo appels duidelijk lager dan in 2018 toen, met name in het voorjaar, het aanbod klein en de prijzen hoog waren. Appels hebben een aandeel van twintig procent in de totale fruitaankopen. De lagere prijs voor appels heeft zeker invloed gehad op de licht gedaalde bestedingen aan fruit.

Horeca verrast 

In de Nederlandse horeca en catering wint de gezonde menukeuze met groenten en fruit terrein. Zo kochten bedrijven die actief zijn in de foodservice elf procent meer verse groenten en fruit. De sterkste groei is te zien in de restaurant- en logiessector. Zo steeg de inkoop van groentemixen in 2019 met een kwart. Hierna zijn sla/salades, sinaasappels en tomaten de meest ingekochte productgroepen door de horeca en catering. De horeca verrast de klanten vaker met producten als mango, avocado, passievrucht en blauwe bes. Ook worden in meer gerechten rode biet en wortel verwerkt. Chef-koks gaan steeds meer voor kleur en variatie op het bord. Daarmee spelen ze in op de trend naar meer plantaardig in het menu.