GroentenFruit Huis

Consument kocht vooral ‘gemak’ in verse groenten

Geplaatst op 9 januari 2019

Nederlandse consumenten kochten in 2018 acht procent meer voorbewerkte groenten en aten meer verse groenten buitenshuis. Steeds meer Nederlanders kopen weleens maaltijd- of soeppakketten. Ook horeca en catering gaan voor gemak. Inkoop van groentemixen steeg in de foodservice met 36 procent. Ook hier geldt: maak de gezonde keuze, de gemakkelijke keuze.

In volume steeg de aankoop van verse groenten in horeca en catering met zeven procent. Dit is een afvlakking na forse volumegroei in voorgaande jaren. Daarbij kiest de horeca steeds luxere producten zoals premium soorten en voorgesneden mixen. De verklaring wordt gezocht in de steeds grotere druk op chefkoks om origineel te zijn met menu’s zonder al te veel extra arbeid. Daarbij wordt ook gekeken naar goede portionering en minder verspilling. De vraag naar blauwe bessen en frambozen blijft groeien, daarnaast verrast de horeca hun gasten steeds vaker met mango.

De groente- en fruitsector besteedt veel aandacht aan een duidelijke herkomst van producten en de wijze waarop producten worden geproduceerd. Met oog voor duurzame productie en handel en voedselveiligheid en eerlijke arbeidsomstandigheden. Want groenten en fruit zijn goed voor jou en goed voor de samenleving.

Meer besteed aan groenten en fruit

In 2018 gaf de consument 5 procent meer uit aan verse groenten en fruit voor thuisgebruik. Nederlanders kochten wat meer volume verse groenten (+1%), maar minder vers fruit (-3%). De gemiddelde consumentenprijs voor een kilo vers fruit lag wel 10 procent hoger waardoor de uitgaven aan fruit met 6 procent stegen. Vooral appels waren door het lage aanbod in de eerste helft van 2018 duurder. Daardoor werd 10 procent minder appels gekocht. Hieruit blijkt dat de productprijs invloed heeft op het koopgedrag.  Appels zijn goed voor 20 procent van de totale fruitaankoop waardoor een daling grote impact heeft op de totale fruitaankoop. De groente- en fruitsector vreest dat de btw-verhoging op groenten en fruit een nadelig effect heeft op de verkoop, met name bij consumenten met een kleinere beurs. Juist deze groep heeft een grote inhaalslag te maken om de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit te consumeren.

Meer duurdere producten 

Ook kocht de Nederlander minder sinaasappels. Aan de andere kant nam de belangstelling voor duurdere producten als zachtfruit, exotisch fruit en vers gesneden fruit verder toe. De warme zomer had een positief effect op de verkoop van saladegroenten als komkommer, tomaat en paprika.  

Zie de bijlage voor meer cijfers over 2018