GroentenFruit Huis

Bloemkool en witlof verdienen meer lof

Geplaatst op 25 oktober 2022

Ten onrechte wordt nog weleens beweerd dat bloemkool voor bejaarden is en witlof steeds minder in de Nederlandse keuken is te vinden. Deze twee groenten zijn populairder dan velen denken. In de eerste week van oktober vonden er twee bijeenkomsten plaats waar GroentenFruit Huis de echte feiten kon delen. 

Bayer CropScience Vegetable Seeds/Seminis organiseerde op maandag 3 oktober het Brassica Academy Event. Bloemkool-, broccoli- en kooltelers uit heel Nederland waren aanwezig in Lutjebroek. Brassica groenten zijn zowel populair bij de teler als bij de consument. Op 12.000 hectare wordt in Nederland groenten uit de Brassica groep geteeld. Zo ging het in 2021 om een oogst van 305 miljoen kilo. Hiermee viel de productie bijna even hoog uit als in 2001. De bloemkooloogst bedroeg 51 miljoen kilo in 2021. 

Gezinnen met kinderen

Twintig jaar terug pronkte bloemkool bovenaan de lijst van meest gekochte groenten in Nederland. Momenteel staat bloemkool op plek 6, zoals blijkt uit cijfers van GfK. Dramatisch of toch niet? Vooral een stijgende populariteit van tomaat, komkommer en ui zorgde dat bloemkool in rangorde daalde. Daarnaast moet niet vergeten worden dat broccoli een sprong naar boven heeft gemaakt. Zo is broccoli in Nederland de op zeven na meest gekochte groente. Rond plek 20-25 staan andere koolsoorten zoals spruitkool, zuurkool, spitskool en boerenkool. Bloemkool liet in 2021 overigens voor het derde jaar op rij een consumptiestijging zien. Deze groente doet het ook goed in verspakketten en pureersoepen. Gezinnen met kinderen lopen weg met bloemkool.

Witlof stabiel

Op 7 en 8 oktober vond in Kampenhout (België) de 25ste editie van de Witlof Biënnale plaats. In 2018 is dit event in Nederland georganiseerd door DPA (Dutch Produce Association). Nu was het de beurt aan het Verbond voor Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) om de 160 deelnemers uit 7 landen een mooi programma voor te schotelen. Is er nog wel toekomst voor witlof? Jazeker! Laten we de consumentenaankopen in Nederland eens bestuderen. In de afgelopen acht jaar is de totale Nederlandse witlofconsumptie min of meer stabiel gebleven. Het is fantastisch om te zien dat witlof zo enorm populair onder ouderen is. Zo is witlof onder 65-plussers de op drie na meest gekochte groente. Bijna negen op de tien ouderen koopt witlof! Bij jongeren staat witlof echter niet in de top-10 van meest gekochte groenten. Aandacht is dus wel vereist. Wat kan de rol van social media en/of inzet van een influencer zijn?

Jonge koper

Er wordt weleens gezegd dat het niet mogelijk is om de aankoop van witlof bij jongeren te verhogen. Dat is niet waar. In 2021 kochten kopers jonger dan 30 jaar gemiddeld 3,4 kilo tegen 2,5 kilo in 2017. Mooi nieuws, alleen vertegenwoordigt deze kopersgroep maar 4 procent van de totale witlofaankopen in Nederland. Meer dan driekwart van de aankopen komt voor rekening van kopers van 50 jaar of ouder. Momenteel vallen zo'n 7 miljoen Nederlanders onder de zogenaamde gemaksgeneratie. Het gaat dan om leeftijdsgenoten van de Generatie Z (8-24 jaar) en Millennials (25-40 jaar). Het koopgedrag groenten en fruit is substantieel anders dan bij mensen boven de 40. Het aantal jongeren dat geen zin heeft om te koken groeit nog altijd.

Aansluiting verspakket

Naast jongeren moet niet vergeten worden om te focussen op gezinnen met kinderen. Tien procent consumptiestijging onder gezinnen met kinderen zet meer zoden aan de dijk dan tien procent stijging onder jongeren (bijv. < 30 jaar). Onder gezinnen met kinderen scoren verspakketten enorm hoog. Waar is witlof te vinden in een verspakket? Nergens! Een verspakket met witlof biedt toch mogelijkheden om de groente meer onder de aandacht te krijgen onder gezinnen met kinderen? Witlofsector laat van je horen!

Bekijk het artikel.