GroentenFruit Huis

DatakwaliTijd 2.0 ook voor onbewerkte AGF

Geplaatst op 17 december 2018

De AGF-sector heeft het GS1 DatakwaliTijd 2.0 programma omarmd. Een belangrijk onderdeel hiervan is het laten controleren en goedkeuren van de artikeldata in GS1 Data Source. Voor productinformatie van onbewerkte producten is de AGF-sector een aangepast traject gestart. Ruud Hoosemans van Frug I Com: “Bewerkte producten, zoals een blik doperwten, zijn heel wat makkelijker in vastomlijnde datavelden te vatten dan een krop sla of een tros bananen.”

Volgens Hoosemans zijn alle AGF-bedrijven het erover eens dat het aspect datakwaliteit voorop dient te staan in de keten. Frug I Com is als onafhankelijke stichting voor keteninformatie en standaardisatie van het GroentenFruit Huis betrokken bij de stappen die hiervoor nodig zijn. “AGF-bedrijven, veelal telersverenigingen en handelsbedrijven, hebben te maken met producten waarbij zowel de verpakkingen als de afmetingen en de gewichten van producten vaak niet hetzelfde zijn. Een bepaalde toegestane afwijking (tolerantie) in gewicht of afmetingen is nodig om data goed uit te kunnen wisselen via GS1 Data Source.”    

Vastgestelde toleranties

Inmiddels is volgens Hoosemans voor vijfennegentig procent concreet hoe de aangesloten AGF-bedrijven de data goed dienen vast te leggen. Daarbij zijn toleranties aangegeven voor verpakkings-/handelseenheden en gewichten. “Met hele harde standaardregels zouden GS1 en retailers de AGF- bedrijven niet bereiken.”

Vaart zetten

Het doel voor veel toeleveranciers aan de retail - op 1 januari 2019 gereed zijn met het vastleggen en goedkeuren van productinformatie – geldt niet voor leveranciers van onbewerkte AGF-artikelen. Toch wil het GroentenFruit Huis wel zoveel mogelijk vaart zetten met het op orde krijgen van artikelbestanden in de AGF-keten. “Met de speciale AGF-afspraken en met behulp van de handleiding moeten onze bedrijven een heel eind komen.” Voor het controleren van de data die bedrijven vastleggen is door GS1 een aantal Data Management Services (DMS) gecertificeerd. 

Informatie retailer moet leidend zijn 

Een kleine uitdaging is er nog wel voor het in 2019 geautomatiseerd kunnen aanleveren van  betrouwbare productdata. “Die heeft vooral te maken met eenduidigheid. Het lijkt me verstandig als we nu met zowel AGF-leveranciers als retailers goed bekijken welke informatie een retailer echt nodig heeft om te kunnen verkopen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van ‘Land van Oorsprong’. Daarvoor moet wel duidelijk zijn welke informatie we op welke wijze vermelden, zodat we daarmee de consument helpen.”

Hulpmiddelen beschikbaar 

Bij het verbeteren van de datakwaliteit binnen AGF-bedrijven is het volgens Hoosemans een logische eerste stap dat directie en verkoop onderkennen dat de data op orde moeten zijn. “En niet alleen omdat een retailer erom vraagt, maar juist ook voor de verbetering van de interne bedrijfsvoering. We hebben samen met GS1 inmiddels alles beschikbaar gesteld wat nodig is voor het opzetten van een goede datakwaliteit. Van een handleiding tot trainingen aan toe voor het op orde krijgen van het datamanagement binnen een organisatie. Op onze website is een tienstappenplan te vinden dat in samenwerking met GS1 is opgesteld.”

Tip: ‘Ga aan de slag!’

Tips voor bedrijven die aan de slag willen met het DatakwaliTijd 2.0 programma heeft Hoosemans absoluut. “Zet datakwaliteit op één. Gebruik daarvoor alle informatie die beschikbaar is en ga aan de slag!” Leveranciers moeten daarnaast vooral bedenken dat een goede datakwaliteit ook voor hen voordeel biedt. “Bijt nu even door de zure appel heen, dan beschik je straks over een betere administratie en facturatie voor de in- en verkoop op basis van artikelgegevens. Dat verbetert ook de informatievoorziening in je eigen logistieke keten.”  


Bron: GS1