GroentenFruit Huis

One stop shopping groenten en fruit neemt toe in Duitsland

Geplaatst op 30 september 2021

De Duitse consument plant steeds meer vooruit wat er in de komende dagen of zelfs hele week wordt gegeten. 4 op de 10 consumenten koopt eten voor de komende 2 tot 3 dagen, terwijl 2 op de 10 de maaltijden voor de hele week al in beeld heeft. Hierdoor wordt er steeds minder vaak een winkel bezocht en neemt one stop shopping in een grote supermarkt (Verbrauchermarkt) toe. 

Dit presenteerde IFH Köln op het Deutscher Obst & Gemüse Kongress (14 september).

Klein aandeel online

Bureau Nielsen liet in een presentatie over assortiment en inkoopkanalen zien dat de omzet van verse groenten en fruit bij Verbrauchermärkten harder stijgt dan bij Discounters. Dat geldt in het bijzonder voor producten als aubergine, druif, avocado en diverse bladgroenten. Daarnaast doen in grote supermarkten Vegan en BIO producten het goed. Het aantal vegetariërs (6%) en veganisten (2%) neemt in Duitsland toe. Het aandeel online aankopen is in Duitsland nog altijd klein met zo'n 1,5 procent. De mogelijkheden om online boodschappen te doen zijn veel geringer dan in bijvoorbeeld Nederland. Slechts 1 op de 5 Duitsers kan kiezen uit minstens 2 online aanbieders met een volledig FMCG assortiment. 

Bio stijgt

Uit GfK cijfers tot en met juli 2021 blijkt dat het aandeel biologische groenten en fruit stijgt. Zo gaat het bij groenten inmiddels om een bio-aandeel van 10 procent, terwijl 13 procent van de fruituitgaven biologisch fruit is. Het bio-assortiment is echter niet groot. Bij fruit draait het vooral om bananen en citrusfruit. Kruiden en wortels halen de hoogste bio-aandelen binnen groenten. 

Leden van GroentenFruit Huis lezen meer informatie op het ledenportaal.