GroentenFruit Huis

Fruit Attraction dé plek voor formele en informele ontmoetingen

Geplaatst op 7 oktober 2022

Afgelopen week was de week van de Fruit Attraction in Madrid. Holland Fresh Group coördineerde op deze drukbezochte beurs een paviljoen dat weer groter was dan vorig jaar. Met 27 deelnemers, verdeeld over 24 stands, waren de geluiden van de deelnemers positief. Kwalitatief bezoek en net wat meer ruimte om een goed gesprek te voeren dan op de Fruit Logistica.

Spaanse producenten beschouwen de Fruit Attraction in Madrid als een thuiswedstijd. Als er duidelijke verschillen moeten worden genoemd tussen Fruit Atrraction en Fruit Logistica waren dat de temperatuur en 'leveranciersbeurs' over Madrid tegenover meer een 'retailbeurs' over Berlijn.

Geopolitieke uitdagingen

Op dag 1 van de Fruit Attraction toonde kersverse ambassadeur Roel Nieuwenkamp en landbouwraad Nina Berendsen volop belangstelling voor de Nederlandse bedrijven. Ze namen uitgebreid de tijd om kennis te maken en bedrijven te bezoeken. Met de directie van GroentenFruit Huis spraken ze over de geopolitieke uitdagingen van dit moment. Ook in Spanje pakken donkere wolken zich samen. Watertekort is een serieuze dreiging, de energieprijzen stijgen ook hier en net als bij ons is er krapte op de arbeidsmarkt. De ambassadeur was positief verrast over de veelzijdigheid en de innovaties in de groente- en fruitsector. Tijdens de rondgang langs de bedrijven vond er tevens een korte ontmoeting plaats met de Spaanse minister van Landbouw, Voedsel en Visserij Luis Planas.

Daarnaast bood de Fruit Attraction volop mogelijkheden voor ontmoetingen met onze buitenlandse zusterorganisaties en overige internationale organisaties zoals GlobalG.A.P.