Duizend Nederlanders ontvangen een kratje vol kleur
Geplaatst op 1 september 2021Vanaf vandaag worden 1.000 kratjes vol kleur en gezondheid verspreid door heel Nederland. De ontvangers worden in het zonnetje gezet door familie, vrienden of collega's met een kratje vol heerlijke verse groenten en fruit. Of het nu een stimulans is voor een gezonde leefstijl, een bedankje of een steuntje in de rug; alle nominaties hebben hun eigen redenen. Met de campagne 'Geef kleur door' wordt Nederland opgeroepen op om elkaar vaker groenten en fruit te geven.
Aan wie geef jij kleur door?
Met deze oproep zijn 1.000 gelukkigen genomineerd voor een kleurrijk kratje boordevol groenten en fruit. De nominaties zijn stuk voor stuk dik verdiend, zo blijkt uit de vele reacties. De één wil iemand bedanken: "Mijn vader helpt mij al sinds de sleuteloverdracht onvermoeid door met de verbouwing van mijn nieuwe (oude) huis". De ander wil iemand zomaar verrassen: "Om na de zomervakantie gezond het nieuwe schooljaar te starten". Veel nominaties staan letterlijk in het teken van gezondheid: "Als senioren hebben ze een heel moeilijk jaar achter de rug en een kratje vol gezondheid staat dan toch symbool voor nieuwe frisse gezonde jaren!". De hard werkende mensen in de zorg worden niet vergeten: "Een steuntje in de rug voor iemand die in de zorg werkt". Zo krijgt ook een huisarts deze week een blijk van waardering: "Omdat ze de allerbeste gezonde huisarts is!"
Baby Groentetas
Wethouder Harry Rotgans is een van de genomineerden. Hij heeft zich in de gemeente Purmerend ingezet voor het project Baby Groentetas waarmee de allerjongsten kennis kunnen maken met groenten en fruit. Een mooi voorbeeld van een lokaal initiatief dat navolging verdient. Harry Rotgans (wethouder gemeente Purmerend):
”In Purmerend en Beemster proberen we met het Baby Groentetas project kinderen al van jongs af aan kennis te laten maken met groenten en fruit. Meermaals aanbieden van verschillende soorten groenten blijkt ontzettend goed te werken! Groenten eten is belangrijk om gezond door het leven te gaan en daarmee gezond oud te worden.”
Zien eten, doet eten
Hoe meer groenten en fruit we in onze omgeving zien, hoe meer we ervan eten. Maar die omgeving verleidt ons vooral tot ongezonde keuzes. Daar willen we verandering in brengen. De meerderheid van de Nederlanders komt niet toe aan een gezonde hoeveelheid groenten (250 gram) en fruit (200 gram) per dag. Kiezen voor groenten en fruit wordt makkelijker als we die gezonde keuze tegenkomen op het werk, in de sportkantines, onderweg en thuis. Daarom roepen we met deze campagne iedereen op om te zorgen dat er overal en op elk moment groenten en fruit beschikbaar zijn voor iedereen. Want zien eten, doet eten.
Nominatie: "Gezond en lekker eten cadeau geven, geeft een goed gevoel. Eet smakelijk en geniet van de verrassing Mam!"

Over de initiatiefnemers
De 'Geef kleur door' campagne is gelanceerd in het kader van het internationaal VN-jaar van Groenten en Fruit. Een jaar waarin wereldwijd aandacht is voor het belang van groenten en fruit. De campagne is een initiatief van Nationaal Actieplan Groenten en Fruit en Food Cabinet in samenwerking met vele partners. Kijk op geefkleurdoor.nl voor meer informatie en nieuws.
Producten voor de kleurrijke kratjes zijn geleverd door 'Geef kleur door' partners: Bakker Barendrecht, Fruitmasters, The Greenery, Nature's Pride, Oxin Growers en Levarht, Staay Food Group. De partners Deelfruit en FRUIT OP JE WERK hebben de kratjes ingepakt en bezorgd.